20 jaar Colette: historie en groei van de Parijse conceptstore
bezig met laden...
De Parijse concepstore Colette gaat na 20 jaar de deuren sluiten. De drie verdiepingen tellende winkel, waar streetwear en luxemode wordt aangeboden op 750 vierkante meter verdeeld over drie verdiepingen, blijft open tot december 2017. Lees hieronder alles over de geschiedenis en ontwikkeling van de winkel: de belangrijkste momenten van 1997 tot 2017.
1997
Het begin van Colette Het begin: betaalbare luxe boven de snelwegColette opent haar deuren als eerste conceptstore in Parijs op 213 rue Saint-Honoré. Het warenhuis wordt opgericht door Colette Rousseau, een voormalige medewerker bij Sentier, en haar dochter Sarah Andelman, een afgestudeerde aan de l'Ecole du Louvre en stagiare bij Purple Magazine. De winkel verzamelt kunst, mode, design, muziek en streetstyle items onder één dak. Ze worden geholpen door Milan Vukmirovic en Guillaume Wolf ontwerpt het bekende logo met de inmiddels kenmerkende Colette-blauwe letters.
2001
De eerste muziekcompilatie van ColetteColette lanceert hun eerste muziek compilatie, er zullen nog vele edities volgen. De eerste Collete N°1 is samengesteld met Michael Gaubert, die daarna de compilaties steeds op zich neemt, en wordt in maart 2001 uitgebracht samen met Red Leather van Peaches & Gonzales.
2002
Vertrek van Milan VukmirovicMilan Vukmirovic verlaat het bedrijf in 2002 en waardoor moeder en dochter zelf de winkel moeten leiden. De winkel vreest dat het vertrek van Vukmirovic slecht is voor het bedrijf, maar Colette blijft ondertussen groeien en naamsbekendheid verwerven.
2008
Renovatie van ColetteConceptstore Colette, geopend in maart 1997, is toe aan een make-over. Ze sluit haar deuren van 7 juli tot 25 augustus zodat architect Masamichi Katayama van Japans architectenbureau Wonderwall zijn plannen uit kan voeren. In het ontwerp is meer plaats gemaakt voor streetwear items en de expositieruimte en de afdeling voor mode en beauty, evenals de water-bar hebben een update gekregen.
2010
Hermès x ColetteHermès en Colette geven een nieuwe invullen aan de 'carré' van Hermès en de bekende zijde sjaals van het modehuis. De samenwerking wordt geleid door Bali Barret, creatief directeur op het gebied van zijde bij Hermès en de collectie krijgt de naam "J'aime ma carré". Op de sjaals zijn grafische en kleurrijke prints te zien. Fotograaf Matt Irwin reist naar New York, Londen, Parijs en Tokyo om de sjaals te fotograferen en bundelt de foto's uiteindelijk in een tijdschrift.
2012
Festival ter ere van 15 jaar ColetteColette houdt een gratis festival in Parijs, in een tent van 4000 vierkante meter in de Jardins des Tuileries. Tijdens het festival worden parfumworkshops, een wedstrijd voor patissiers, polaroid trainingen, skateboard sessies en ping-pong wedstrijden gehouden. Ook kunnen bezoekers T-shirts laten personaliseren door graffiti-kunstenaars en zijn er goochel- en poppenshows voor kinderen.
2013
Hedi Slimane keert zich tegen ColetteHedi Slimane, artistiek directeur van Saint Laurent, beschuldigt de winkel ervan dat ze Saint Laurant belachelijk maakt. Colette verkoopt namelijk op dat moment T-shirts met daarop de tekst: "Het is geen Laurent zonder Yves" als een verwijzing naar de naamsverandering van modehuis Yves Saint Laurent. Saint Laurent weigerde vervolgens collecties te leveren aan de winkel. Toen het Saint Laurent een nieuwe creatief directeur aanstelde, Anthony Vaccarello, werd de ruzie beëindigd.
2014
Gewapende overvalTwee gemaskerde personen weten de Colette-winkel aan de Rue Saint-Honoré binnen te komen nog voordat de winkel open gaat om 10 uur. De twee mannen gebieden zes medewerkers en een beveiliger die binnen zijn naar de grond, voordat ze hun slag slaan. Het duo vlucht op een scooter met een vals nummerbord. De overval duurt maar enkele minuten en niemand raakt gewond.
2014
Colette gaat het zwembad Molitor inDe luxe conceptstore lanceert de samenwerking met Speedo tijdens een evenement in het zwembad Molitor, een van de mooiste zwembaden in Parijs. Tijdens het evenement worden cursussen aquajumping gegeven.
2014
Stan Smith samenwerkingIn 2011 kondigt Stan Smith aan te stoppen met de productie van zijn schoenen. Echter maken de schoenen een comeback bij Colette in 2014. Adidas wil de schoenen gaan verkopen in conceptstores in Londen, New York en natuurlijk Colette. Adidas maakt daarom ook speciale Stan Smith-schoenen met het logo van de winkel en de kenmerkende donkerblauwe kleur.
2014
Apple horlogeColette heeft een wereldwijde primeur. Apple lanceert exclusief het horloge Apple Watch in de winkel. Voor Apple en zijn ontwerper Jonatha Ive is dit een nieuwe maneir om de modewereld binnen te stappen, mede omdat de lancering tijdens Paris Fashion Week plaatsvindt.
Februari 2017
Relatie Saint Laurent en Colette hersteld "Saint Laurent en Colette zijn weer op goede voet met elkaar. De Franse conceptstore heeft de vrouwencollectie van het modehuis ingekocht en deze is te koop vanaf maart.
De band tussen het modehuis en de conceptstore werd in 2013 definitief verbroken toen Colette een T-shirt met daarop de tekst ‘Ain’t Laurent Without Yves’ verkocht. De quote verwees naar de naamsverandering van het modehuis onder leiding van Hedi Slimane. De T-shirts vielen in verkeerde aard en de conceptstore werd van de distributielijst geschrapt.
Sindsdien is er bij het modehuis een wisseling van de wacht geweest. Anthony Vaccarello, waarvan het eigen merk al te koop was bij Colette, staat nu aan het roer. “We hebben met Athony samengewerkt sinds de lancering van zijn eerste collectie. Het was duidelijk dat we weer samen konden werken,” vertelt Sarah Andelman, creatief directeur bij Colette, tegen WWD. “Op het moment dat de aanstelling van Anthony bekend werd, hebben we elkaar weer gezien en zijn meteen gaan plannen voor de prachtige etalages die we nu hebben”.
"3 Maart 2017
Colette viert 20e verjaardag met een ballenbakHet Franse retailbedrijf vier zijn 20ste verjaardag op ludieke wijze: Colette haalt de interactieve kunstinstallatie 'The Beach' en de bijbehorende ballenbak van de Amerikaanse kunst- en designstudio Snarkitecture voor vijf dagen naar het Museum des Arts Décoratifs in Parijs.
Daarnaast brengt Colette ter ere van het 20-jarig bestaan 20 exclusieve en gelimiteerde producten op de markt. Zo is er de Nike Air Woven in exclusief 'Colette-blauw' waarvan slechts 213 paar verkrijgbaar zijn. Ook Dr Martens en Converse komen met speciale sneaker edities voor Colette.
"23 maart 2017
Samenwerking IkeaIkea is een speciale samenwerking gestart met het Franse warenhuis Colette. De interieurgigant en het warenhuis lanceren een samenwerkingscollectie met geselecteerde producten ‘die draaien om speelsheid en de eigenzinnige benadering van design’. Voor de samenwerking heeft Ikea zich geinstalleerd in de vitrines, de galerie en de waterbar van Colette.
6 juli 2017
Colette x H&M StudioH&M onthult de handen ineengeslagen te hebben met Colette. De Parijse conceptstore heeft een exclusieve collectie voor de H&M Studio collectie ontwerpen.
De capsule collectie bevat negen items waaronder verschillende jurken met korte en lange mouwen, een shirt, een trui en een parka in blauw, wit en zwart. Het kleurenpalet is gebaseerd op die van Colette. De H&M Studio x Colette collectie is vanaf 21 augustus verkrijgbaar bij de Parijse conceptstore en via de Colette website. Prijzen liggen tussen de 30 en 200 euro.
12 juli 2017
Colette kondigt aan deuren te sluitenColette maakt 12 juli middels een persbericht bekend dat de concepstore zijn deuren in december zal sluiten.
“Alle goede dingen komen tot een einde en na 20 fantastische jaren, sluit Colette haar deuren op 20 december van dit jaar,” aldus de winkel in een statement. Volgens Sarah Andelman, het gezicht van de winkel en dochter van oprichtster Colette Roussaux, zijn de medewerkers op woensdagochtend ingelicht, aldus WWD.
Een van de redenen om de winkel te sluiten is dat Roussaux met pensioen gaat. “En Colette kan niet bestaan zonder Colette”, aldus het persbericht. “Tot de laatste dag zal niks veranderen. De winkel vernieuwd elke week opnieuw met exclusieve samenwerkingen en producten die ook beschikbaar zijn op onze website.”