• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • 9 x dit moet je weten over Single's Day 2016

9 x dit moet je weten over Single's Day 2016

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

De elfde dag in de elfde maand; vier enen op een rij. De datum geeft uiting aan het alleen zijn, oftewel Single's Day. Het Chinese shopevenement begon bij Alibaba, maar inmiddels sluiten steeds meer retailers zich wereldwijd aan. FashionUnited zet de belangrijkste feiten van deze editie op een rij.

1. 9,2 miljard omzet in de eerste vijf minuten

Binnen vijf minuten na het startschot om middernacht was er al 9,2 miljard dollar omgezet. De verwachting is dat de totale omzet van Alibaba dit jaar uitkomt op 20 miljard dollar, tegenover 14 miljard dollar vorig jaar. De werkelijke omzet van het evenement is echter nog groter, want ook andere partijen doen ook mee, zoals JD.com.

In de 24 uur bieden 40.000 handelaren bijna 6 miljoen producten aan, van zeker 30.000 merken. Zeker 84 procent van de bestellingen vindt via mobiel plaats. Per seconde verwerkt Alibaba 175.000 orders. De eerste order van Tmall werd dit jaar in 9 seconden afgerekend en was binnen 13 minuten bezorgd, meldt Clavis Insight. De omzet van Single's Day is hoger dan die van shopdagen Black Friday en Cyber Monday in de Verenigde Staten. Alibaba-oprichter Jack Ma bedacht Single's Day voor de Chinese markt, na geïnspireerd te zijn door Cyber Monday.

2. Records gebroken tijdens middaguur

Halverwege de dag brak Alibaba al de records van vorig jaar; in lokale valuta werd er al 92 miljard yuan omgezet, oftewel 13 miljard dollar. In de eerste twee uur Single's Day 2016 rapporteerde de Chinese e-commerce gigant 47,5 miljard yuan, of 7 miljard dollar, onder meer via Taobao.com en Tmall.com. Daarmee is het oude record van 91,2 miljard yuan (13,85 miljard dollar) in 15 uur gebroken. De groei was echter wel langzamer dan in 2015, want Chinese shoppers zoeken naar steeds grotere aanbiedingen.

3. Single's Day 2016 draait om innovatie

Dit jaar staat innovatie centraal bij Single's Day. Alibaba lanceerde een pilot-programma, waar klanten via virtual reality kunnen winkelen in fysieke winkels. Acht retailers, waaronder Macy's, Target en Costco, gaven via de techniek de mogelijkheid aan shoppers om te winkelen in hun winkels, terwijl deze niet in China gevestigd zijn. Voor 1 yuan (13 eurocent) konden klanten een kartonnen VR-bril kopen.

Daarnaast kwam Alibaba met een mobiel spel dat nog het meeste lijkt op Pokémon Go, en het verschil tussen de offline en online shopervaring moet overbruggen. Spelers volgen een zwarte kat (de mascotte van Tmall), die ze naar winkels brengt van merken die ook actief zijn om het verkoopplatform, zoals Levi's, Gap en New Balance.

Voorafgaand aan Single's Day hield Alibaba een livestream catwalkshow in Shanghai, waar shoppers de items meteen konden aanschaffen.

4. Kick-off Single's Day vindt plaats in Shenzhen met oog op globale expansie

De start van Single's Day vond plaats in Shenzhen, een plaats in het zuiden van China, vlakbij Hongkong. Het is niet gek dat Alibaba voor een nieuwe locatie vindt en nieuwe landen toegevoegd; het past bij de expansiestrategie. In april kocht Alibaba een controlerend belang in het Zuid-Aziatische online platform Lazada.

Dit jaar doen Hongkong en Taiwan ook mee met Single's Day. "Door meer globale consumenten aan het ecosysteem aan te sluiten en een nog grotere shopperdatabank op te bouwen kan Alibaba met meer overtuigingskracht onderhandelen met handelaren die interesse hebben om te verkopen via de platformen," verklaar eMarketer analist Andria Cheng aan Business of Fashion. De geografische ligging en relatieve gebrek van taalbarrières zijn redenen om ook Hongkong en Taiwan mee te laten doen met Single's Day, zegt ze. "Het is de eerste stap om Alibaba meer kennis te laten opdoen voor de e-commerce gigant de uitbreiding van Single's Day verplaatst naar Zuidoost-Azië en andere wereldwijde markten in de komende jaren.

Jack Ma wil in 2025 de helft van zijn omzet uit Single's Day halen, en wil het shopfestival tevens introduceren in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. OOk wil Alibaba in de komende 10 jaar met zeker 2 miljard klanten zaken doen, evenals 10 miljoen bedrijven, merken en retailers.

5. Internationale sterren promoten Single's Day

De shopdag werd geopend met een vier uur durende live galashow, met optredens van popgroep OneRepublic en David Beckham. Via de livestream krijgen de kijkers (honderden miljoenen, verwachtte Palmer gisteren) aanbiedingen in beeld, die ze kunnen kopen door simpelweg met hun smartphone te schudden. Zeker 600 retailers doen mee aan de livestream.

Ook dit jaar zijn er diverse sterren ingevlogen om het shopevenement te promoten; David Beckham, Victoria Beckham, Scarlett Johansson, Kobe Bryant. De Beckham's stonden oorspronkelijk niet op het programma, maar zangeres Katy Perry, die het gezicht zou zijn van het evenement, zei op het laatste moment af. Alibaba-topman Jack Ma bracht ook een verrassingsbezoek tijdens de lancering.

6. Grote merken doen mee aan Single's Day

Steeds meer merken en retailers doen mee met het evenement. Zo geven labels als Yves Saint Laurent, Bally, Coach kortingen tot wel 60 procent. Andere goed presterende merken zijn onder meer Zara, Uniqlo, Nike, Adidas en Gap.

7. Nederland loopt weer niet erg warm voor Single's Day

In Nederland is Single's Day nog niet zo bekend, maar dat gaat als het aan Alibaba ligt veranderen. Het heeft Singles Day al omgedoopt tot Global Shopping Festival. "Het evenement wordt steeds internationaler,'' verklaart Roland Palmer, directeur van Alibaba Benelux, aan het AD. "Vorig jaar hadden we klanten uit 232 landen. Ook Nederlandse klanten van AliExpress krijgen aanbiedingen.'' Nederlandse merken die al verkopen via Tmall Global hebben er al profijt van, maar dat zijn er slechts een paar. Palmer: "We zitten nog in de opstartfase. We hebben in ons geïnteresseerde Nederlandse merken mee naar China genomen om het festival bij te wonen, waaronder Bavaria en Sissy Boy. Volgend jaar zijn het er meer.''

Enige positieve geluid kwam vanuit de Chinese koopjessite AliExpress, die meldde dat het verkeer vanuit Nederlandse klanten 'door het dak heen ging'. "Tien keer meer bezoek dan normaal," zegt marketingdirecteur Jan Willem van Tilburg van uitgever Imbull tegen Emerce. Hij verklaart de grote belangstelling door de massale media-aandacht. Ook Kortingscode.nl rekent op 60 keer meer bezoek door Single's Day.

8. Concurrenten komen met alternatieve shopdagen

Andere grote e-commerce bedrijven zien het succes van Single's Day ook en komen met alternatieve shopdagen. Zo kwam Amazon vorig jaar met Prime Day, wat georganiseerd werd wegens het 20-jarig bestaan van de website.

9. Single’s Day vindt plaats op de dag die bestaat uit enen

Single's Day is -zoals het woord al zegt- speciaal bedoeld voor singles. Het was ooit de tegenhanger van Valentijnsdag, en werd uitgevonden door studenten in 1993. De datum 11 november bestaat uit vier enen, en geeft daarmee uitdrukking aan het single zijn. In 2009 koppelde e-commerce gigant Alibaba een groot online shopevenement aan deze dag, waarop singles online kunnen winkelen met grote kortingen.

Beeld: Twitter Alibaba, Alibaba, Tmall

Alibaba
SINGLE'S DAY
Tmall