• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Aandeel online bestedingen stijgt naar 32 procent in 2021

Aandeel online bestedingen stijgt naar 32 procent in 2021

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Consumenten verwachten in de komende jaren steeds meer online aan te schaffen. In het eerste half jaar werd 22 procent van de consumentenbestedingen online gedaan, maar dat zal in 2021 wel 32 procent zijn, oftewel een groei van meer dan 45 procent. Dat blijkt uit Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek van Gfk in opdracht van ShoppingTommorow.

De groei van online verkoop is vooral toe te schrijven aan de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 werd 8 procent van de online aankopen gedaan met de smartphone, wat neerkomt op een groei van 66 procent ten opzichte van 2015. De consument verwacht overigens niet dat traditionele apparaten als desk- en laptops niet meer gebruikt zullen worden voor online aankopen.

Als het gaat om de aanschaf van kleding verwacht 65 procent van de consumenten over vijf jaar gebruik te maken van een laptop of pc. Zeker 22 procent kiest voor een tablet, 11 procent zou voor een smartphone kiezen. Bij de aanschaf van Schoenen & Lifestyle verwachten iets minder consumenten voor een laptop of pc te kiezen, namelijk 61 procent. De tablet zal naar verwachting echter populairder zijn met een aandeel van 25 procent. Net als bij kleding verwacht 11 procent van de consumenten bij de aanschaf van Schoenen & Lifestyle te kiezen voor een smartphone.

Jongere generaties maken het grootste verschil; zij geven in het onderzoek bovengemiddeld aan dat de mobiel in 2021 hun voorkeur heeft voor online aankopen, zowel goederen als diensten.

Online aankopen in buitenlandse winkels wordt steeds populairder; het zogeheten cross border shoppen. In 2015 gaven Nederlandse consumenten nog 513 miljoen euro uit bij online aankopen, oftewel een stijging van 31 procent ten opzichte van 2014. Opvallend is dat vooral het aantal webshoppers die een aanschaf doet in een Aziatische webwinkel aanzienlijk stijgt. In 215 deed 24 procent nog een aankoop via een webshop in Azië, maar een jaar later is dat al 34 procent.

Jongeren verwachten meer online te kopen via smartphones in 2021

Fysieke winkels zijn echter ook nog steeds in trek. De verwachting is dat de winkelstraten en -centra ook in de toekomst een belangrijke rol spelen voor de consument. Zeker 61 procent van de consumenten verwacht dat hun bezoek aan winkelgebieden en stadscentra niet zal veranderen in de komende vijf jaar. Er is wel een voorwaarde: er moeten zowel grote winkelketens en kleinere zelfstandige winkels in deze gebieden aanwezig zijn.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat verschillende obstakels ervoor zorgen dat lokale winkelgebieden vermeden worden. Zo ziet 55 procent van de ondervraagden op tegen de stijgende parkeerkosten en heeft 35 procent last van een slechte bereikbaarheid van het winkelgebied.

Daartegenover staan de verschillende technologische innovaties die het shoppen in een fysieke winkel gemakkelijker en leuker maken. Denk hierbij aan het zelf scannen en afrekenen en de slimme betalingsmogelijkheden, waaronder contactloos betalen.

In een eerder rapport deed Shopping Tommorow onderzoek naar de binnenstad van de toekomst. Lees ook: Hoe ziet de binnenstad van de toekomst eruit?

Beeld: Dressformer /Wikimedia.org, Unsplash/Pexels, Jan Vašek/Pixabay/Jeshoots

online bestedingen
shopping tommorow