• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ABN Amro: kleine winkelier kan ook innoveren

ABN Amro: kleine winkelier kan ook innoveren

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more

Een robot als personeel, algoritmen die kledingadvies geven, drones die pakketten bezorgen, chatbots die klanten te woord staan, innovatie biedt talloze mogelijkheden. Maar hoe kan de kleine ondernemer op die innovatiegolf meevaren zonder al te diep in de zakken te graven? ABN Amro’s Insights noemt een paar voorbeelden.

Kleine winkeliers zitten in een spagaat, schrijft Sonny Duijn sector econoom bij ABN Amro in zijn column op Insights. Door grote concurrentie zijn de winstmarges van retailers beperkt waardoor investeren lastig is, tegelijkertijd is er een vloedgolf aan berichten over technologische innovatie en hoe dit de verkoop een boost kan geven.

In de schoenenbranche stegen de online consumentenbestedingen in 2016 met 44 procent en in 2017 met meer dan 39 procent. Van elke 100 euro die aan de consument aan schoenen besteedt gaat nu 28 euro via internet. Om daarop in te spelen, te innoveren op kleine schaal, kun je als winkelier een deel van de schoenen verkopen via een platform als Topshoe, Zalando of Bol.com en een website inzetten ter oriëntatie. Daarnaast zijn kleine experimenten een mooi beginpunt voor data-analyse. Wat gebeurt er met de verkoop wanneer een rek of vitrine wordt verplaatst?

Het accent hoeft bij innovatie niet altijd op technologie te liggen, schrijft Sonny Duijn. Zo ligt bij het Maastrichtse Greentoms de focus op duurzaamheid. Zij leveren kinderwagens gemaakt van natuurlijke materialen en drinkflessen. Bij Rollor uit Vught ligt de nadruk op het bieden van gemak. Zij verkopen ‘rollen’ waarmee je kleding kreukvrij kunt vervoeren.

Anticiperen is een deel van de trends toepasbaar maken. Extra service, extra contactmomenten, het zijn voorbeelden die bijdragen aan de waarde van de fysieke winkel. Innovatie is anticiperen op de vraag. En daarvoor is alleen een dosis creativiteit nodig.

Lees hier meer innovatietips.

FashionUnited stelde Retailstrateeg René Spaanderman eerder de vraag: hoe kun je een winkel inrichten, optimaliseren en digitaliseren om de veranderende behoefte van de consument tegemoet te komen? Op het Co-Laboratory-event in Rotterdam noemde hij twee belangrijke aandachtspunten: direct gemak en inspiratie. Digitale interactie wordt steeds belangrijker. De consument wil niet lang meer wachten op zijn producten. Een winkel kan daarop inspelen door zijn voorraad op voorhand te communiceren met de klant. Zo weet de consument van tevoren of zijn maat op voorraad is.

Voor kleine zelfstandigen kan het uitrollen van zo’n programma kostbaar zijn. Wat Spaanderman dan adviseert is om gebruik te maken van sociale media zoals Facebook of Instagram waar de consument in contact kan komen met iemand van de winkel. Er zijn ook winkels die gebruikmaken van een Whatsapp-klantenservice. Spaanderman: “Wat we weten is dat wanneer er iemand in de winkel komt en de goederen er niet zijn, dat de klant niet snel weer terugkomt, en dat moet je als retailer voorkomen. Biedt als fysieke winkel online bezorging aan, ook wanneer het product al in de winkel is gekocht.”

Lees ook: Retailstrateeg René Spaanderman: “Laten we ons overgeven aan een nieuwe term: phygital retail.”

ABN AMRO
Innovatie
Insights
kleine ondernemer
Rene Spaanderman