ABN Amro: ‘Retailers zien kansen in AI, maar merken ook tekort aan kennis’
bezig met laden...
Kunstmatige intelligentie, ook bekend als artificial intelligence of AI, biedt de retail veel nieuwe mogelijkheden. Toch kunnen lang niet alle retailers er al mee overweg, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. Voor het onderzoek werden 73 retailers bevraagd uit verschillende omzetniveaus en subsectoren, waaronder voedsel, mode, schoenen en sport.
De retailers zien allerlei mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie. De toepassing waarvan retailers het meest verwachten is het voorspellen van de vraag naar producten. 96 procent van de bevraagde retailers acht die toepassing waardevol tot zeer waardevol voor het eigen bedrijf. Het inzetten van AI voor het doen van productaanbevelingen wordt door 91 procent van de retailers beschouwd als een nuttige toepassing. Meer dan de helft van de retailers maakt al gebruik van AI, onder meer voor productaanbevelingen en chatbots, zo wordt in het rapport gesteld.
Ondanks die positieve houding zijn er ook hoofdbrekens: ruim zestig procent zegt onvoldoende kennis te hebben van AI om er eigenhandig mee uit de voeten te kunnen, of dat een uitdaging te vinden. Bij nog eens tien procent zijn helemaal geen kennis en vaardigheden aanwezig. Vooral voor kleinere bedrijven is starten met kunstmatige intelligentie lastig, concludeert ABN Amro, omdat zij over minder data en middelen beschikken.
Ruim de helft van de bedrijven zegt te willen samenwerken met een partner die kennis en ervaring heeft op het gebied van AI. Twintig procent wil toch op eigen houtje aan de slag.