ACM gaat strenger controleren op nepkortingen
bezig met laden...
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat moderetailers en andere ondernemers beter in de gaten houden op nepkortingen. De consumentenorganisatie vindt dat consumenten niet misleid mogen worden tot aankopen met kortingen die geen echte kortingen zijn.
ACM controleerde de afgelopen maanden de prijzen op websites en constateerde ‘zo veel nepkortingen dat deze duiden op een structureel probleem’, zo meldt de consumentenorganisatie in een persbericht.
ACM ziet bijvoorbeeld kortingen vermeld staan die worden vermeld ten opzichte van een hoge prijs die eerder gold, maar niet gedurende de afgelopen dertig dagen. Dat mag niet. Daarnaast wordt de adviesprijs vermeld op een manier die de consument op het verkeerde been zet. Dat is misleidend, schrijft de consumentenorganisatie. Bovendien worden van-prijzen van grote verpakkingen naast voor-prijzen van kleinere verpakkingen gezet. Ook dit kan volgens ACM niet door de beugel.
De consumentenorganisatie gaat hier strenger op controleren met oog op het toezicht op de aangescherpte regels voor van-voor-prijzen die vanaf 1 januari gelden. Bij het vaststellen van een overtreding kan een boete of een last onder dwangsom worden opgelegd.