• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Alexander McQueen benoemd tot coolste modelabel

Alexander McQueen benoemd tot coolste modelabel

Door Danielle Wightman-Stone

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Alexander McQueen is benoemd tot het coolste modelabel in de ‘Cool Brands 2015’-lijst. Het Britse modehuis, wat nu onder creatief toezicht staat van Sarah Burton, kreeg de zesde plek in de top twintig van meest gewilde merken in Groot Brittannië. Dit is twee plaatsen boven het Franse label Chanel, wat de achtste positie kreeg.

Het Britse label heeft de onderscheiding te danken aan het succes van de uitverkochte expositie ‘Alexander McQueen: Savage Beauty’. Deze tentoonstelling was een eerbetoon aan de laatste werken van de overleden McQueen. Het label steeg zeven plaatsen in de ranglijst ten opzichte van afgelopen jaar en kreeg nu ook nog eens de titel van het coolste modemerk.

Alexander McQueen verslaat Chanel in ‘Cool Brands 2015’ lijst

De eerste plaats werd wederom vergeven aan Apple, dat nu vier jaar bovenaan staat. Het zonnebrillenmerk Ray-Ban kreeg de tweede plek, gevolgd door Glastonbury Festival, Nike en Netflix. In de top twintig komen ook Instagram (zevende) en Adidas (achttiende) voor. Op de laatste plaats staat Britse retailer Liberty, dat ook meteen de hoogst geplaatste retailer werd.

Voor Jimmy Choo was de verkiezing ook een succes. Het merk werd benoemd tot het coolste schoenenmerk van 2015. Net-a-Porter kreeg de titel van coolste fashion retail label en Agent Provocateur het coolste lingerie- en nachtmode merk.

Stephen Cheliotis, voorzitter van de CoolBrands raad, vertelde: “Het bereiken van de top twintig kost tijd. Toch hebben jonge merken, zoals Netflix en Instagram, het tegendeel bewezen.”

De top 20 is gebaseerd op de mening van 2500 consumenten en een jurypanel van 36 influencers. Dit jaar waren onder andere Caroline Rush, voorzitter van The British Fashion Council, en modeontwerpers Julien MacDonald en Melissa Odabash leden van de jury. Zij hebben gelet op de authenticiteit, gewilligheid, innovatie en originaliteit van de merken.

Tekst: Danielle Wightman-Stone voor Fashionunited.uk. Vertaling en bewerking: Luuk Krekels

foto: Vogue, Harper's Bazaar

Alexander McQueen
CoolBrands