• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Amerikaanse My Suit geopend in Amsterdam

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |PRIMEUR

Het Amerikaanse maatpakkenbedrijf My Suit heeft dinsdag een winkel geopend in Amsterdam. De nieuwe zaak aan het Leidseplein is de eerste overzeese stap van het bedrijf. Waarom Amsterdam? "Dat heb ik ook gevraagd," zegt Paul Lee die verantwoordelijk is voor de lancering in ons land. "Het blijkt dat Nederland op drie staat van Europese landen waar de meeste mannenpakken worden verkocht. En dat is voor een klein land opmerkelijk. Daarnaast vinden de eigenaren van My Suit Amsterdam een fijne stad. Die goed bereikbaar is bovendien."

Een maatpak binnen twee weken

My Suit is negen jaar geleden in de markt gezet als consumentenlabel voor maatpakken. In tegenstelling tot veel andere pakkenbedrijven die bestaande pakken op maat vermaken, maakt My Suit de pakken made to measure en from scratch waarbij consumenten kunnen kiezen uit talloze stoffen, knopen en afwerkingen. Waar een kleermaker echter twee maanden de tijd voor neemt, zegt dit bedrijf binnen twee weken te kunnen. Dat kan omdat ook hier natuurlijk een zekere standaardisatie wordt gehanteerd, maar My Suit werkt vanuit vijf body types in plaats vanuit bestaande pakken en modellen. My Suit hanteert zes prijsklassen van 595 euro voor een pak tot 1100 euro voor een pak van de fijnste stof. Lee vertelt dat My Suit is opgericht door het Amerikaanse pakkenbedrijf Cambridge dat ruim vijftig jaar bestaat en groot werd met pakken onder private label. My Suit telt nu vier winkels in New York en een in Philadelphia.

Dat Amsterdam de bakermat is van het Nederlandse pakkenbedrijf Suit Supply, een bedrijf dat ook in de VS succes boekt, is volgens Lee geen probleem. Hij zegt: "Eigenlijk hebben we Suit Supply nooit als concurrent beschouwd omdat hun concept heel anders is, maar ik begrijp wel dat mensen ons vergelijken omdat beide bedrijven pakken verkopen." Volgens Lee maakt de kwaliteit van zijn pakken het verschil. "Manufacturing is in our DNA".

De introductie in Nederland verloopt vrij onbevangen. "Eerst willen we de markt goed leren kennen. Wat wil de Nederlandse consument, wat vindt hij belangrijk? Daarom zijn we nu al open, hoewel we nog niets kunnen verkopen omdat de kassa nog niet werkt. Zo kunnen we het concept wel al laten zien en horen wat mensen ervan vinden." Keiharde targets wil Lee dan ook niet noemen. Hij heeft van het hoofdkantoor in New York in ieder geval tot oktober de tijd gekregen om de winkel in Amsterdam op poten te zetten en het personeel te trainen. Dan gaat hij weer terug naar huis en moet My Suit Amsterdam op eigen benen staan. Gelukkig komen de terminals om af te rekenen vandaag aan.

Alle foto's: FashionUnited

In juni besteedt FashionUnited aandacht aan mannenmode. Voor alle reads over mannenmode klik hier.

MANNENMODE
my suit