• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

Retail

Asket strijkt neer in Amsterdam met pop-up tour

Door Tessa Guntlisbergen

4 okt. 2017

Het Zweedse mannenmodemerk Asket - niet te verwarren met H&M’s nieuwe keten Arket - strijkt voor het eerst neer in Amsterdam middels een pop-up tour door Europa. Asket vestigt zich op 3 en 4 oktober aan de Nieuwezijds Voorburgwal in de hoofdstad met een tijdelijke showroom, waar consumenten het label kunnen zien, voelen en passen.

Asket, opgericht in 2015, is een slow fashion modemerk dat geen seizoenscollecties voert. In plaats daarvan heeft het label een permanente collectie. “Mode is te snel geworden; constante nieuwe trends vragen om meerdere collecties per seizoen. Dit is niets voor ons. We richten al onze tijd en energie op het maken van iets heel goeds - de essential,” zegt het bedrijf over zichzelf.

Slow fashion merk Asket vestigt zich tijdelijk in Amsterdam

Het merk concentreert zich naar eigen zeggen op essentiële basics en voert momenteel een collectie bestaande uit twaalf verschillende items: een T-shirt (30 euro), een lichtgewicht T-shirt (40 euro), een sweatshirt (80 euro), een Oxford blouse (80 euro), een polo (55 euro), mannen boxers van Egyptisch katoen (18 euro), een merino wollen trui (95 euro), een cashmere trui (195 euro) van Mongolisch cashmere, merino wollen sokken (12 euro) en katoenen sokken (12 euro), een merino cashmere sjaal (50 euro) en een merino wollen muts (35 euro). Alle producten zijn verkrijgbaar in vijf tot zeven tijdloze kleuren als wit, beige, grijs, groen, blauw en zwart. Het label voert daarbij vijftien verschillende maten, welke allemaal beschikbaar zijn in long, regular en short.

De productie van de Asket-collectie vindt voornamelijk plaats in Europa. De merino wollen items worden gebreid in Italië en afgewerkt in Tunesië. Cashmere wordt ook geweven in Italië, terwijl de katoenen producten deels worden vervaardigd in Italië, en deels in Portugal. Het distributiecentrum van Asket bevindt zich in Tallinn, Estland, valt te lezen op de website. Daarop maakt het merk tevens, in het kader van transparantie, duidelijk waaruit de prijzen van de items zijn opgebouwd.

De tijdelijke Amsterdamse Asket-vestiging is onderdeel van een Europese pop-up tour die het label in de eerste weken van oktober organiseert. Na Amsterdam is Berlijn aan de beurt (6 en 7 oktober), gevolgd door Londen (9 en 10 oktober), Helsinki (12 en 13 oktober) en Kopenhagen (14 en 15 oktober).

Asket beschikt in thuisstad Stockholm al over een eigen, permanente showroom. De collectie is in verschillende Europese landen al via de webwinkel van het merk verkrijgbaar.

Verkoop via een 'wereldtournee' is niet helemaal nieuw. Het label Clemens en August, het chique merk van C&A-telg Alexander Brenninkmeijer, verkocht in het verleden ook rechtstreeks aan consumenten in tijdelijke winkels. Ieder seizoen trok Clemens en August langs tien grote steden in Europa en Japan waar voor een paar dagen een locatie werd gehuurd voor de verkoop van kleding, om daarna meteen weer te vertrekken. Op deze manier bespaarde het merk op zijn verkoopstructuur en het opzetten van een winkelketen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Fashionunited.de.

Beeld: Asket PR & website