• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Because there is no planet B: de eerste winkel van Ecoalf in Nederland

Because there is no planet B: de eerste winkel van Ecoalf in Nederland

Door Nora Veerman

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |VERSLAG

Het Spaanse duurzame kledingmerk Ecoalf timmert internationaal hard aan de weg. Nu is er ook een Nederlandse winkel, te vinden in de Utrechtsestraat in Amsterdam. In de splinternieuwe etalage van het winkelpand staat een paspop in een van Ecoalfs kenmerkende gewatteerde jassen, met daaronder een rok van lege, verkreukelde plastic flessen. “Because there is no planet B”, staat in grote witte letters op de etalageruit.

De etalage is veelzeggend over het concept van Ecoalf. Het merk produceert sportieve, draagbare kledingstukken voor mannen, vrouwen en kinderen, een yogalijn en accessoires zoals tassen en sneakers. Het doel van Ecoalf is kledingstukken te produceren die volledig gemaakt zijn van gerecycled materiaal met dezelfde kwaliteiten als nieuwe kledingstukken, en dus aantrekkelijk voor modebewuste en milieubewuste consumenten. De leus op de etalage is ook de slogan van het merk, en die is prominent aanwezig op veel van Ecoalfs sweaters, jassen en T-shirts.

Afval als inspiratiebron voor duurzaam ondernemen

Tijdens de persopening van de winkel vertelt oprichter en eigenaar Javier Goyeneche over de beginjaren van Ecoalf. Hij startte Ecoalf in 2009, na dertien jaar in de reguliere mode te hebben gewerkt. Goyeneche: “Ik was een beetje klaar met mode en wilde graag met duurzaamheid werken. Een jaar lang zocht ik naar een goed project op dat gebied in Spanje, een grote organisatie of zoiets, maar die was er destijds gewoon niet.” Hij besloot zelf een bedrijf op te richten dat mode en duurzaamheid verenigde.

Zijn frustratie met het wereldwijde afvaloverschot inspireerde het bedrijfsconcept. Uitgebreid bespreekt Goyeneche de problemen van plastic afval, met name in oceaangebieden: drijvende eilanden van plastic, 650.000 ton aan gescheurde visnetten, microplastics die rondzwerven onder het wateroppervlak - en elke minuut, voegt Goyeneche toe, komt daar een volle truck aan afval bij. Dat afval bedreigt oceanische ecosystemen: volgens voorspellingen van de Ellen McArthur Foundation in 2017 zwemt er over dertig jaar meer plastic in de zee dan vis.

Het meest ambitieuze recycleproject van Ecoalf is dan ook Upcycle the Ocean, opgezet in 2015. Binnen dit project werkt Ecoalf samen met vissers in de Spaanse kustregio Alicante en op verschillende plaatsen in Thailand, die het afval dat zij in hun netten vangen verzamelen in containers. Deze leveren zij af in de haven, waar de containers worden opgehaald door Ecoalf. Het afval wordt dan lokaal verwerkt tot nieuwe polyester of nylon vezels, en vervolgens tot kledingstukken. In Thailand, waar het plasticprobleem extreme proporties aanneemt, krijgt Ecoalf voor dit project actieve overheidssteun.

Maar Ecoalf werkt ook met andere gerecyclede materialen. Zo maakt het merk jassen van koffie-afval, sweaters van restkatoen, truien van hergebruikte wol en slippers van oude autobanden. Het merk realiseerde in de afgelopen jaren samenwerkingen met grote multinationals als Starbucks, waar tijdelijk een aantal van Ecoalfs producten van koffie-afval werd verkocht, en Swatch, waarvoor Ecoalf de personeelsuniformen ontwierp.

Het Spaanse duurzame modemerk Ecoalf opent Nederlandse flagshipstore

Sinds 2013, het jaar dat de eerste volledige Ecoalf-collectie verscheen, heeft het merk zich snel ontwikkeld. Het was het eerste merk in Spanje met een B Corp(™)-certificaat, een internationaal erkend attest voor bedrijven die voorlopen op het gebied van duurzaamheid, transparantie en betrouwbaarheid. Ecoalf opende flagshipstores in Madrid, Barcelona, Malaga en Berlijn, en nu is er dus een in Amsterdam. Ecoalf is sinds vorig jaar actief in Nederland. Het merk heeft 52 verkooppunten, waaronder de Bijenkorf in Amsterdam. Maar Ecoalf is nog niet zo bekend onder het Nederlandse publiek, beaamt Goyeneche. De komst van de nieuwe flagshipstore moet daar iets aan veranderen.

Elke grote Ecoalf-winkel is anders ingericht: het interieur in Berlijn is van zwaar grijs beton, de winkel in Madrid lijkt op een overdekte binnentuin en de wanden van het Amsterdamse pand zijn bekleed met oud scheepshout. Ecoalf verkoopt niet alleen kleding in de winkels, maar organiseert ook talks over duurzaamheid. Zo werd in de winkel in Berlijn twee weken terug een kritische paneldiscussie gehouden over de toen ophanden zijnde Black Friday. Volgens Goyeneche hebben de talks vooral in Berlijn “een groot effect gehad op het vormen van een actieve community.” In de nieuwe winkel in Amsterdam hoopt Goyeneche op een dag Bojan Slat van The Ocean Cleanup te mogen ontvangen. Vanaf volgende week zullen in de winkel in de Utrechtsestraat ook yogalessen worden georganiseerd.

Voorlopig zal de oprichter hoe dan ook niet stilzitten. Op dit moment werkt Ecoalf aan manieren om zijn producten opnieuw recyclebaar te maken, zodat het merk volledig circulair wordt. In 2020 staat de opening van een flagshipstore in Tokio op de planning. Daarnaast is Goyeneche op dit moment in gesprek met vissers en lokale overheidsorganen in Italië en Griekenland om ook daar aan de slag te kunnen gaan met het recyclen van plastic afval. In de toekomst is het de bedoeling dat Upcycle the Oceans wordt uitgebreid over de gehele Mediterrane regio. Goyeneche: “Ik wil dat Ecoalf bekend komt te staan als een merk dat heeft laten zien hoe het anders kan.”

Beeld: Ecoalf

Duurzaamheid
Ecoalf
oceaan
plastic afval
Recyclen