• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Bezorging: ‘Consument bereid te betalen voor duurzame levering én bezorger naar keuze’

Bezorging: ‘Consument bereid te betalen voor duurzame levering én bezorger naar keuze’

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail
Een PostNL-pakketautomaat. Credits: PostNL

Het bezorglandschap kent vele spelers en uitdagingen. Vooral tijdens de feestmaanden staat de branche op spanning. Q&A Retail voert elk jaar een onderzoek uit naar de bezorging van pakketten in Nederland en uit het onderzoek rolt dit jaar een opvallende conclusie: Een kwart van de consumenten is bereid meer te betalen voor een duurzame levering én zodat ze zelf een bezorgbedrijf kunnen kiezen.

Gemiddeld heeft de consument er 1,95 euro extra voor over om zelf een bezorgbedrijf te kiezen. Mocht deze optie er zijn dan geeft ruim de helft de voorkeur aan PostNL, zo blijkt uit het onderzoek van Q&A Retail.

Men vindt het belangrijkste aspect van bezorgingen dat de beloofde levertijd wordt nagekomen en dat het pakket zonder beschadigingen wordt afgeleverd. Wordt een pakket te laat afgeleverd dan rekent een kwart van de consument een retailer hier op af, aldus Q&A Retail. De volgende keer wordt namelijk een andere winkel of webshop gekozen om een bestelling te plaatsen. Een makkelijke manier om het pakket te traceren en makkelijk retour-opties volgen in de ranking van belangrijke aspecten van bezorgingen.

Een derde van de respondenten van het onderzoek geeft aan extra te willen betalen voor een duurzame bezorging. Het gemiddelde bedrag dat men hier extra voor wil betalen is 1,70 euro.

Over het onderzoek:

2.800 consumenten hebben aan het onderzoek deelgenomen. Het is afgenomen in week 1 en 2 van 2024.

Bezorging
E-commerce