• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Binnenkijken bij Tommy Hilfiger's denim center op de PVH campus

Binnenkijken bij Tommy Hilfiger's denim center op de PVH campus

Door Huw Hughes

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|IN BEELD

Duurzaamheid heeft de aandacht van de modeindustrie. Merken focussen meer en meer op het verbeteren van hun toeleveringsketens en bouwen zo aan een groenere industrie. Tommy Hilfiger is geen uitzondering. Het Amerikaanse erfgoedmerk kondigde vorige week plannen voor een volledig duurzame denimlijn aan. FashionUnited kreeg een rondleiding door Tommy Hilfiger's denim center op de PVH campus in de Amsterdamse Houthavens.

Het PVH denim center, dat ook tweemaal per jaar fungeert als een creatieve hub voor duurzaamheidsgerichte denimbeurzen, is opgedeeld in vier afdelingen: het eigen denimatelier (The In-house Denim Atelier), de denimstoffen bibliotheek (The Denim Fabric Library), het denim lab (The Denim Lab) en de denimacademie (The Denim Academy).

The Denim Fabric Library

“Voor jou een kast, voor ons een schat”, is het motto van de stoffenbibliotheek. Met een aanbod van ruim 1.300 stalen fungeert deze sectie als een database van garens voor ontwerpers, producenten en productontwikkelaars. De bibliotheek bestaat volledig uit stoffen die zijn gebruikt in ten minste één van Tommy’s vorige twee seizoenscollecties.

Met de stoffenbibliotheek, waarin alle stoffen zorgvuldig zijn gelabeld op prijs, gewicht en grootte, voldoet Tommy aan de behoefte van ontwerpers en producenten naar specifieke stofstalen. Daarmee wordt het productieproces versneld, worden kosten bespaard en wordt er gesneden in onnodig transport. In de toekomst is Tommy van plan de bibliotheek om te zetten naar een digitale database.

The In-house Denim Atelier

In Tommy’s denimatelier worden monsters geproduceerd en verbeterd. Hoewel patronen ooit intern werden gemaakt, daarna werden opgestuurd naar externe leveranciers om prototypen te maken en vervolgens werden teruggestuurd voor tests - een proces dat vier tot zes weken in beslag kon nemen en meermaals werd herhaald als het prototype niet goed was - worden patronen nu intern geproduceerd, uitgeprobeerd en verbeterd in slechts 48 uur tijd.

The Denim Lab

Het denim lab is de drijvende kracht achter de duurzame productiestrategie van Tommy, met een focus op het verminderen van het water- en energieverbruik en afvalproductie. Traditionele technieken hebben plaatsgemaakt voor innovatieve lasertechnologiemethoden. Met behulp van een computergestuurde laser worden jeans bewerkt. Met deze nieuwe methode zijn geen chemicaliën, water en stenen nodig en omdat tijdens het proces alleen de indigokleurstof en niet vezels worden verbrand, vermindert de methode bovendien de productie van schadelijke stoffen. Tommy’s nieuwe lasertechnologie duurt het proces tevens slechts twee minuten, in plaats van veertig.

Met de ‘natte’ wasmethoden richt Tommy zich ook om het verminderen van water-, energie- en chemicaliëngebruik. Maar hoe pakt het bedrijf dit aan? Op een aantal manieren. Door middel van een spray van mist in de wastrommel, reduceert een vernevelingstechnologie het water- en chemicaliënverbruik met tot 70 procent. Een ozongastechnologie bespaart tussen de 15 en 60 liter water per spijkerbroek, terwijl tegelijkertijd het energie- en chemicaliëngebruik wordt verminderd. Daarnaast wordt de productietijd verkort van 45 minuten tot slechts 15 minuten.

Door middel van een ‘no-stone’-technologie elimineert Tommy het traditionele gebruik van puimsteen om een stone wash uiterlijk te creëren. In plaats daarvan maakt het merk gebruik van een combinatie van schurende drums en niet-toxische enzymen, die de productie van schadelijke resten en het waterverbruik vermindert. Ten slotte wordt het waterverbruik teruggebracht door Tommy’s ultramoderne waterbehandelingssysteem. De machine, die vezels, chemicaliën en indigokleurstoffen uit de jeans verwijdert, gebruikt geen vers water, maar water dat gedurende dertig tot veertig dagen constant kan worden hergebruikt. Vezelafval dat uit dit proces wordt verzameld, wordt vervolgens door andere bedrijven samengeperst en verwerkt in asfalt.

The Denim Academy

De denim academie is een innovatieve, tweedaagse workshop die Tommy organiseert voor groothandel- en retailteams, evenals zijn afnemers. Tijdens de workshop wordt gepraat over de toekomst van duurzaamheid in de mode- en denimindustrie.

De workshop, die momenteel is gericht op Tommy’s verkoop- en groothandelspartners, evenals key account-klanten zoals El Corte Inglés en Zalando, focust op productverhalen, technologie, duurzaamheid en innovatie. Deelnemers krijgen de mogelijkheid om hun eigen spijkerbroek te naaien, wassen en af te werken om zo het productieproces beter te kunnen begrijpen. Na verloop van tijd zullen ook andere afdelingen van het bedrijf worden uitgenodigd om deel te nemen aan de workshop.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.

Beeld: courtesy of Tommy Hilfiger

binnenkijken
Denim
denim center
Duurzaamheid
PVH
pvh campus
PVH Corp
Tommy Hilfiger