Binnenkijken bij ‘warenhuis met een missie’ Tomo
bezig met laden...
Aankomend weekend gaat Tomo, het ‘warenhuis met een missie’, open voor publiek in The Westfield Mall of the Netherlands. Echter zijn er al eerste beelden van het warenhuis dat consumenten wil motiveren deel te nemen aan de circulaire economie.
Tomo wil op elke manier de consument inspireren mee te doen aan de circulaire economie, zo vertelde oprichter Marjan Haselhoff recent aan FashionUnited. “We zijn vooral een warenhuis met een missie waarin stijlvolle mode, beauty en lifestyle onlosmakelijk verbonden is met duurzaamheid,” zo vertelde ze destijds. Het assortiment bestaat inmiddels uit 90 merken die allemaal aan strikte eisen moeten voldoen. Daarnaast biedt Tomo ook circulaire services aan zoals reparatie, kledingverhuur en het hervullen van beauty-producten. Klanten hebben bijvoorbeeld vijf jaar na de aankoop bij Tomo recht op een gratis reparatie van een item. Ook biedt Tomo tweedehands in het hogere segment aan in samenwerking met The Next Closet.
Klanten kunnen ook punten sparen door duurzame en circulaire acties. Zo kunnen ze punten verdienen door items in te leveren in de speciale Drop & Loop-machine voor recycling, maar ook ontvangen ze punten wanneer ze het winkeltasje weer terug inleveren nadat ze de aankoop thuis hebben afgeleverd. “Terugbrengen, repareren, niet alles weggooien. Afval zien wij als waardevolle grondstof, waar we weer mooie dingen mee kunnen,” aldus Haselhoff.
Het winkel interieur is daarnaast gemaakt van 95 procent duurzame en circulaire materialen. Zo zijn de lichtarmaturen gemaakt van 3D-geprinte gerecyclede materialen en worden er tegels op basis van eierschalen gebruikt. Achterin de winkel op de begane grond is een wand te vinden met daarop alle gebruikte materialen in de winkel. Hier kan de consument lezen op welke manier deze materiaal goed zijn voor het milieu en de planeet.
Bekijk hieronder alvast de eerste beelden van Tomo in Leidschendam.
Als het aan de organisatie achter Tomo ligt, dan blijft het niet bij deze vestiging. Het concept wil zo snel mogelijk opschalen om een zo groot mogelijke impact te maken. Voor deze stappen zoekt Tomo nieuwe financiering, binnenkort zal het een crowdfunding starten. Ook werd recent bekend dat EK Retail een van de investeerders is in het warenhuis. Het bedrijf heeft een gedeelte van de aandelen verkregen, maar hoeveel is niet bekend.