Binnenkort kunnen influencers producten direct verkopen op Instagram

Facebook heeft deze week een nieuwe stap gezet om van Instagram een ‘shopping app’ te maken. Sinds een jaar kunnen merken al foto’s en Instagram Stories posten met links zodat gebruikers de afgebeelde producten kunnen kopen. Vanaf volgende week wordt die functionaliteit ook voor influencers beschikbaar. Met een klik op de foto van hun favoriete influencers zullen Instagram gebruikers hun ‘outfit’ direct kunnen kopen, zonder de app te verlaten.

“Voor merken, betekent dit een nieuwe manier om een betrokken publiek te bereiken dat actief op zoek is naar inspiratie door het volgen van influencers”, zegt Instagram op zijn blog. “Tegenwoordig moeten influencers merken taggen op de foto’s, en dan details toevoegen aan het bijschrift. Daarna moeten ze talloze berichten met vragen beantwoorden. Als ze de kledingstukken die ze dragen direct kunnen taggen, kunnen ze zich concentreren op zichzelf uiten, waarvan hun volgers ook blij zullen worden”.

De nieuwe functionaliteit zal getest worden met een groep van influencers, onder andere Camila Coelho, Kim Kardashian West, Kris Jenner en Gigi Hadid. Nieuws publicaties zoals Refinery29 doen ook mee. De lijst van influencers is beschikbaar op het blog van Instagram. Na de testperiode wil Instagram de functionaliteit wereldwijd aanbieden.

Instagram overweegt ook de mogelijkheid het aantal vind-ik-leuks van een foto te verbergen zodat de app een ‘gezondere’ plek wordt voor gebruikers. Een versie van Instagram zonder vind-ik-leuks wordt nu in Canada getest. “We doen deze test want we willen dat de focus op de fotos en videos ligt in plaats van het aantal vind-ik-leuks dat ze krijgen”, legt een woordvoerder van Instagram uit aan CNN.

Foto: Instagram Newsroom

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN