Breda: het geheim van de Beste Binnenstad van Nederland
bezig met laden...
Ze hadden eigenlijk al gewonnen. De vertegenwoordigers van de stad Breda stormden de presentatiezaal waar de uitreiking Beste Binnenstad van Nederland plaatsvond binnen in witte truien met daarop de logo’s van de stad Breda en die van het Platform Binnenstadsmanagement. Met medailles gaven ze aan dat ze niet voor minder dan de hoofdprijs de zaal zouden verlaten. Na anderhalf uur bleek dat zij dit ook niet hoefden te doen.
Om de twee jaar reikt Platform Binnenstadsmanagement de prijs voor Beste Binnenstad van Nederland uit. Een eretitel, die wordt vergeven aan de stad die zich het hardst inzet om verschillende facetten die een stad een stad maken, horeca, retail, cultuur en veiligheid samen te laten gaan. Het is de achtste keer op een rij dat deze eretitel aan een stad wordt vergeven.
Uitgebreid juryonderzoek
De afgelopen maanden hebben de vier finalisten –in de categorie middelgrote steden Hoofddorp en Almere en in de categorie grote steden Arnhem en Breda – zich hardgemaakt om hun stad aan een team van achttien juryleden zo goed mogelijk te presenteren. Na een filtering op basis van data, een bidbook, een bezoekersonderzoek en een jurybezoek, mochten bewoners, burgemeester, wethouders en binnenstadmanagers in 2,5 uur aan de jury laten zien waarom zij de titel verdienden. Op basis van die laatste presentatie, kwam de jury overeen dat Almere in de categorie middelgrote stad en Breda in de categorie grote stad de winnaars zijn.
Maar wat is het aan Breda wat het zo’n mooie stad maakt? Felix Wigman, Voorzitter Platform Binnenstadsmanagement, vertelt tijdens de avond dat de stad in de eerste plaats vooral geroemd wordt vanwege diens keuzes en de stappen die het heeft gezet. Zo kent de stad sinds vier weken een totaal nieuwe markt, die niet alleen veel groter maar ook ruimer is. Een stap voorwaarts voor de markt zelf maar zeker ook voor de bezoekers en de winkelgebieden eromheen.
Citymarketing: hoogtepunten en geheimen van de stad
Breda brengt letterlijk partijen bij elkaar. Het is niet alleen de Citymarketingslogan, dit is door de hele stad voelbaar. De stad is nog vrij versnipperd, maar de onlangs ontwikkelde cityapp neemt de gebruiker ter hand langs allerlei hoogtepunten en geheimen van de stad. Een mooie digitale ontwikkeling vinden de juryleden; op deze manier wordt Breda veel gebruiksvriendelijker en dat zou de mobiliteit in gang moeten zetten. Want in het centrum van de stad bruist het echt, maar daarbuiten zijn nog weinig activiteiten.
De stad besteed de laatste jaren steeds meer aandacht aan de aanloopstraten. Samen met vastgoedpartijen en ondernemers kijken zij hoe zij de leegstand kunnen aanpakken. En dat slaagt wonderwel. De leegstand neemt sinds 2015 weer af, bleek uit de Economische Barometer Breda. Breda had het vooral zwaar met het vertrek van V&D uit de binnenstad. Hudson’s Bay vervult nu de 17.000 vierkante meter die het warenhuis achterliet. Een andere uitdaging voor de stad is het in stand houden van het straatbeeld. Door hoge huren kunnen kleine ondernemers vaak hun positie niet behouden. Deze panden worden veelal betrokken door “Eurowinkels” die niet altijd bijdragen aan de sfeer. Leegstand blijft een aandachtspunt.
Breda voor de tweede keer Beste Binnenstad van Nederland
Het is niet de eerste keer dat Breda wordt verkozen tot Beste Binnenstad. In 2009 mocht het zichzelf ook al winnaar noemen. Er is veel veranderd sinds dat jaar. “De stad had erg veel last van de crisis en heeft hard moeten werken uit dat dal te klimmen”, aldus Felix Wigman tijdens de avond. “De rijke historie van de binnenstad, de monumentale panden, de nieuwbouw, zorgen voor een veelzijdige stad die de titel Beste Binnenstad heeft bewezen meer dan waard te zijn.”
Een prachtige prijs om te winnen, maar wat kunnen de winnaars er precies mee? De Beste Binnenstad ontvangt een bundeling interviews met andere winnende steden, vastgoedeigenaren en ondernemers. Dit is een handreiking hoe je verder te ontwikkelen. Ze krijgen een workshop aangeboden door de Hogere Hotelschool voor ondernemers in de stad en er wordt een geldbedrag beschikbaar gesteld voor het aankleden van de openbare ruimte. Maar het blijft vooral een eretitel, die de marketingmachine van de stad kan laten draaien. Het bezoekersaantal van Rotterdam was de laatste twee jaar met 10 procent toegenomen, dus dat de prijs op een goede manier kan worden ingezet, blijkt wel.
Beeld: FashionUnited