Op Black Friday was het acht procent drukker in de winkelstraten ten opzichte van vorig jaar, zo laat Bureau RMC weten in een persbericht. "Voor veel Nederlanders is het een mooie gelegenheid om inkopen te doen voor Sinterklaas," aldus Bureau RMC, het retailadviesbureau dat de drukte meet in meer dan 100 binnensteden in Nederland en België.

Black Friday 8 procent drukker in de winkelstraat

De Black Friday drukte kende volgens Bureau RMC om 16.00 uur zijn hoogtepunt. Dat was vorig jaar ook zo. 's Avonds was het wel drukker. "Veel retailers hielden ook ’s avonds hun deuren open, met resultaat: de drukte was tussen 18.00 en 22.30 uur met acht procent toegenomen ten opzichte van 2017," aldus Bureau RMC.

Hoewel veel retailers in aanloop naar vrijdag al met 'opwarmacties' kwamen, was het in de winkelstraten niet drukker. Maandag tot en met donderdag was het gemiddeld 2 procent rustiger. "Wellicht hadden de opwarmacties online wel effect," aldus RMC.

Het Black Fridayweekend was eveneens rustiger dan vorig jaar. Op zaterdag was de afname 6 procent en op zondag 1 procent, aldus Bureau RMC. De weekenddagen waren wel een stuk drukker dan voorgaande zater- en zondagen. Zaterdag en zondag waren in vergelijking met een gemiddelde weekenddag in 2018 30 procent drukker.

Het aantal pinbetalingen in Nederland was op Black Friday dit jaar flink hoger dan vorig jaar. In totaal werd 19 miljoen keer met de pinpas afgerekend, 21 procent meer dan Black Friday 2017. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van Betaalvereniging Nederland, zo meldt Nu.nl. In totaal waren de pinbetalingen goed voor zo'n 475 miljoen euro aan omzet, 12 procent meer dan de 424 miljoen van vorig jaar, aldus Nu.nl.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN