De detailhandel heeft 2017 goed afgesloten. Afgelopen jaar werd 4,2 procent meer omgezet, wat neerkomt op de grootste omzetgroei in 11 jaar tijd. Dat blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Non-foodwinkels noteerden in 2017 een omzetgroei van 3,3 procent. De omzet in de detailhandel was vorig jaar nog wel 0,5 procent lager dan in 2008. Voor de non-foodwinkels bedraagt het omzetverlies sinds de crisis nog altijd ruim 13 procent. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. De detailhandel realiseerde een stijging van 1,5 procent zonder koopdag-correctie.

Specificerend voor de kledingbranche lag de omzet 1,5 procent hoger. De divisie schoenen-en lederwaren realiseerde een omzetgroei van 2,3 procent. Het volume lag gemiddeld genomen zo’n 3,1 procent hoger dan in 2016. Vooral online werd een flinke slag geslagen: daar werd 19,5 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 22 procent. Ondanks de online groei wordt de meeste omzet nog altijd in de fysieke winkels gegenereerd, zo stelde branchevereniging INretail onlangs. INretail meldde eind januari al dat zeker 80 procent van de omzet in de modebranche uit stenen winkels komt.

Branchevereniging INretail: Omzet modebranche overtreft verwachtingen in 2017

Branchevereniging INretail maakte eind januari al melding van een omzetgroei in de modebranche. Vooral de herenmode deed het goed: INretail noteerde een stijging van zo’n 7,1 procent in dit segment. Ook beenmode en kindermode zagen de omzet groeien met 5,4 en 4,8 procent. Vrouwenmode, die in 2016 als het enige segment nog een daling noteerde, stond nu weer in de plus met 2,9 procent. Ondermode steeg met 4,2 procent.

"Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat,” zo stelde Edwin Belt, branchemanager Mode bij INretail destijds in een statement. “Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je er voor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent. Dat creëert de beste omzetkansen."