Stenen winkels zorgen nog voor 80 procent omzet modebranche
bezig met laden...
Terwijl de online omzet met 24,1 procent toenam in 2017, blijven fysieke winkels voor het gros van de totale omzet zorgen. Volgens brancheorganisatie INretail komt 80 procent van de omzet uit de modebranche nog uit stenen winkels.
Vandaag maakte INretail de omzetcijfers uit de branche van 2017 bekend. Bij schoen- en kledingwinkels werd een omzetplus van 4,6 procent genoteerd. Dit streeft de verwachting van 2 procent voorbij. Vooral herenmode maakte een flinke groei door van 7,1 procent. Wanneer gekeken wordt naar toenames in de modebranche, staan de schoenenwinkels met een omzetgroei van 7,8 procent bovenaan.
Branchespecialist Schoenen bij INretail Dave Quadvlieg in het persbericht: “Hele mooie omzetcijfers in 2017. Beter dan geprognotiseerd, maar zoals eerder aangegeven zijn de verschillen onderling groot.” Voor veel schoenenretailers blijft de marge en het verdienmodel van een online verkoopkanaal nog een struikelblok, zo meent INretail. “MKB retailers die minder online verkoop hebben of dit minder specificeren komen iets minder hoog uit qua omzetcijfer.”
Edwin Belt, branchespecialist Mode bij INretail in het persbericht: “Online omzetten worden uiteraard geholpen door de aanwezigheid van de fysieke winkels en andersom ook. Die combinatie is dan ook het succes gebleken. Het wordt in de toekomst dan ook steeds lastiger om te bepalen wanneer het nu een aankoop is welke puur vanuit een kanaal te herleiden valt.”
Voor 2018 verwacht de brancheorganisatie bij zowel schoenen- als moderetailers een omzetplus van 2 procent.