• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

Church of Labels, Natascha Louwen: “Het is geen conceptstore”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Een kerk van merken, de letterlijke vertaling van het concept van Natascha Louwen. In januari opende Church of Labels in de Hallen in Amsterdam. De winkel biedt plek voor beauty, lifestyle, mode, maar ook een kopje koffie, workshops en heeft zelfs werkplekken. “Het is eigenlijk een mini warenhuis,” aldus Louwen.

Het idee van Church of Labels ontstond al in 2015. “Ik zat al in PR en maar miste het contact met de consument. Ik wilde het totaalplaatje brengen en dat is wat ik nu kan doen.”

In het voormalige gemeentekantoor aan de Ten Katestraat is het een gezellige mengeling van items zonder dat het elkaar overstemt. De ruimte is licht en groots opgezet. “Uiteindelijk sluiten alle merken en segmenten goed bij elkaar aan. Allereerst is alles duurzaam en dat verbindt de items. Verstand op elk gebied heb ik nog niet, maar door samen te werken met de merken, leer ik.”

”Het is geen conceptstore, maar een mini warenhuis”

Over één ding is Louwen heel duidelijk. “Het is geen conceptstore.” Ze verduidelijkt snel dat Church of Labels wel is opgebouwd vanuit een concept. “Je ziet vaak dat winkels waarbij de verkoop niet loopt, het label ‘conceptstore’ wordt geplakt. Bovendien weet je vaak niet of dat leuk gestylde vaasje in de hoek ook te koop is of niet. Dat is bij ons wel zo.” Zo’n 90 procent wat te zien is in de winkel is te koop. Wat nog niet te koop is, maar waar wel vaak naar gevraagd, wordt zet ze op haar inkooplijst. Ze noemt het daarom liever een mini warenhuis. Als gevraagd wordt naar haar mening over de velen conceptstores in Amsterdam is ze positief. “Je ziet dat mensen behoefte hebben aan inspiratie, aan iets nieuws. Dat is ook wat wij doen.”

Die inspiratie biedt ze door de excentrieke items uit collecties aan te bieden. Als het ware cureert ze de collecties.“Mensen willen investeren in iets bijzonders.” Louwen is dan ook van plan om een stap verder te zetten bij haar selectie van items voor het volgende seizoen. “Je ziet dat er vraag naar is. Mensen willen niet per se alleen zwart in de winter, maar ook bonte prints.” Merken zoals Alix the label, Mime et toi, Meraki, Tokyo Design, Pure Servies, Teatox en Amsterdam Bag Company prijken in de winkel. Door te gaan voor een bonte mix van bijzondere items ‘lapt Church of labels de conventionele regels aan de laars’, aldus Louwen.

Church of labels een gezellige mengeling van merken

Het is duidelijk dat Louwen de smaak te pakken heeft en ze geeft aan de winkel verder organisch ontwikkelen. Zo krijgen de interieur items een duidelijke gezamenlijke plaats, zijn binnenkort de beautyproducten bij binnenkomst aan de rechtermuur te vinden en komt er een duidelijke koffie-hoek. De scheiding tussen alle elementen van het concept worden daardoor nog duidelijker doorgevoerd.

Naast de verandering in de indeling van de winkel, gaat Louwen ook de indeling van het aantal stukken voor vrouwen en het aantal voor mannen aanpassen. “Het is nu 70/30 en ik wil het naar 60/40 brengen.” Steeds meer mannen stappen namelijk binnen en vragen: “Heb je ook iets voor mij?” Daarnaast wil ze ook graag verschillende workshops geven en kunstenaars een podium bieden. Haar plannen zijn ambitieus, maar met alle aspecten van het concept maakt ze haar naam waar: een kerk van labels.

Beeld:FashionUnited

church of labels