• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Coef Men: “De consument is te kritisch om genoegen te nemen met iets dat ze al kennen”

Coef Men: “De consument is te kritisch om genoegen te nemen met iets dat ze al kennen”

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail|INTERVIEW

Het is hoog tijd voor wat extra positiviteit. In de media heersen de berichten dat de retail het moeilijk heeft, maar gelukkig bestaan er ook nog succesverhalen. Neem bijvoorbeeld Coef Men van ondernemers Coen Burgers en Mark Hoornenborg. Het mannenmode concept breidt in 2020 uit met twee winkels. Hoog tijd om Burgers aan de tand te voelen over het succes van de formule.

Tijdens het eerste korte telefoongesprek staat Burgers in de winkel in Nijmegen die verbouwd wordt. De winkel wordt na vijf jaar verbouwd, wat door sommigen als snel gezien wordt. “We vinden dat een winkel up to date moet blijven,” vertelt Burgers een dag later telefonisch. “We kijken per opening van een vestiging en per verbouwing wat op dat moment essentieel is voor de winkel. De filialen zullen bij ons altijd anders zijn.”

“We zien dat we een formule hebben die in principe zou moeten slagen in alle twaalf grote steden van Nederland.”

Coen Burgers, Coef Men

Het begon allemaal tien jaar geleden met Coef Conceptstore, een combinatie van een kapsalon en een sneakerwinkel. Na vijf jaar kwam Coef Men bij het portfolio van het bedrijf waar de ondernemers een totaalaanbod willen bieden voor de man. Hierbij richt Coef Men zich op de stedelijke gebieden. “We zien dat we een formule hebben die in principe zou moeten slagen in alle twaalf grote steden van Nederland.” Utrecht, een van de locaties waar de winkel volgend jaar opent, stond al langer op de verlanglijst, maar het was daar wachten op het juiste moment. “Het pand waar we ons nu gaan vestigen, daar hadden we al langere tijd het oog op. We zoeken altijd panden met karakter. Het is een rijksmonument van om en nabij 1000 jaar oud en dan krijg je zoveel karakter en sfeer cadeau. Je moet geluk hebben dat je het snel signaleert en kan onderhandelen met de verhuurder.” Naast Utrecht volgt ook Leiden volgend jaar.

Ambitie om in razend tempo te groeien, heeft Burgers niet. “Intern zeggen we altijd; we doen ieder jaar wat. Dus volgend jaar gaan we wel weer kijken of we in 2021 verder willen groeien.” Uiteindelijk komt het altijd neer op de kansen die er zijn. “Nijmegen, Arnhem, Utrecht vormde een lijn, maar met Leiden moest je dat snel loslaten. Leiden stond niet direct in de top vijf van steden waar we ons wilden vestigen, alleen denk ik dat in Leiden zo ontzettend veel is weggevallen, dat de stad ontzettend hard toe is aan een winkels zoals die van ons.” Desgevraagd geeft Burgers aan dat de top vijf-lijst altijd aan verandering onderhevig is. Namen van andere steden die op de lijst staan noemt hij dan ook niet, tegen de tijd dat het tijd is voor expansie gaat het bedrijf kijken waar op dat moment het goed is voor Coef Men om te openen.

Coef Men over succesvol retailen, mannen modetrends en de veranderingen in de branche

De consument weet Coef Men goed te vinden, maar wat maakt het zo’n favoriet? Burgers blijft bescheiden en geeft aan dat het moeilijk te redeneren van buitenaf als je er zelf zo dicht op staat. Na wat denk tijd komt er toch een antwoord.“We geloven niet dat het ophoudt bij het juiste assortiment en service. We gaan onderscheidend te werk, zowel bij concepten die we neerzetten als het personeel dat we aan ons binden, maar daar houdt het niet op. Het is ook heel belangrijk dat de achterkant van het bedrijf ook klopt; de social media, de cijfers, de voorbereiding zoals de financiële planning en de professionaliteit van de inkoop. Er zijn weinig onderdelen die we niet onder controle hebben en dat is denk ik nog wel eens een verschil met vergelijkbare bedrijven van deze grootte. Alles wat wij doen is ondersteunend aan de winkel, ik denk dat dat wel een verschil is.”

‘Kleur wordt ook nog steeds getipt voor SS2020, maar de allerbelangrijkste ontwikkeling is dat we een soort opleving aanvoelen in jeans.”

Coen Burgers, Coef Men

Het is duidelijk, retailen is en blijft een vak. Burgers geeft dan ook als tip dat je als winkelier alle touwtjes in handen moet hebben. “Er zijn maar weinig onderdelen waar je op kunt verzwakken. Ik denk dat het voor iedere retailer vroeg of laat essentieel is dat je een webshop hebt. Kun je op dit moment overleven zonder webshop? Ja, wel degelijk, het ligt er net aan in welk segment je opereert en hoe hoog je de lat hebt liggen. Sta je als eigenaar zelf in de winkel en neem je genoegen met een salaris wat je daaruit haalt, dan is dat ook een prima ambitie. Maar vroeg of laat zul je toch een website en even later een webshop moeten hebben omdat de consument toch op die manier wordt opgevoed. Met name de jonge generatie, die doet al niet meer anders.” Ook verbaasd hij zich over het feit dat winkeliers kiezen om zondag dicht te zijn, een dag waar hij de op een na hoogste omzet haalt. “Kies dan om maandag en dinsdag dicht te zijn, maar open de deuren juist op zondag.”

Voor de consument is het nog ver weg, maar bij winkeliers is de zomer van 2020 al top of mind vanwege het inkoopseizoen. Wat zijn de trends en ontwikkelingen die zijn gespot door het team van Coef Men? Allereerst noemt Burgers workwear voor de heren en de jassen specifiek. “Daarnaast moeten we de populariteit van streetwear nog steeds onderstrepen, maar je ziet ook heel duidelijk een mix met formal. Bijvoorbeeld streetwear merken die een blazer en een pantalon maken en dat deze items onderling ook allemaal weer gemixt worden. Kleur wordt ook nog steeds getipt voor SS2020, maar de allerbelangrijkste ontwikkeling is dat we een soort opleving aanvoelen in jeans. Het grote verschil is dat de clean cut jeans terug komen met vintage wassingen.”

Beeld: Via Coef Men

coef
Coef Men
Coen Burgers
mannenmode retailer
Retail
Workinfashion