Concept FINDS Guide wint eerste Meester Koetsier Entrepreneur Award
bezig met laden...
Het was een half jaar hard werken, maar dat was het allemaal waard. TMO Fashion Business School-studenten Maureen van Mulekom en Teun van Bleijswijk stralen na afloop van de uitreiking van de Meester Koetsier Entrepreneur Award. Met hun innovatieve concept FINDS Guide wonnen ze met de award een investeringsbedrag van 15.000 euro en nog eens 10.000 euro aan mediawaarde. “Het is leuk dat jongeren hiermee worden gestimuleerd onderzoek te doen naar nieuwe mogelijkheden.”
“Het is een leerzaam proces geweest,” vertelt Van Bleijswijk na afloop van de uitreiking. “Het was ook hard werken, zeker omdat we ook contacten moesten leggen in het bedrijfsleven.” Samen met Van Mulekom volgde hij het afgelopen halfjaar de nieuwe Ondernemerschapsleerlijn van TMO, die ‘jonge veelbelovende talenten stimuleert om als zelfstandig ondernemer innovatieve fashion startups in de praktijk te realiseren’. Het meest kansrijke concept werd beloond met de Meester Koetsier Entrepreneur Award.
Concept FINDS Guide wint Meester Koetsier Award
Binnen de nieuwe leerlijn ontwikkelden Van Mulekom en Van Bleijswijk een ‘online sociaal platform dat winkelen faciliteert met shopping routes’. Het concept, dat nog nader uitgewerkt en op de markt gebracht moet worden, is naar eigen zeggen ontstaan uit eigen ervaringen tijdens het winkelen. De jury was erg lovend over het idee. “De naam is erg leuk en het is een sterk concept. Het werd ook sterk gepresenteerd. Er zitten nog een paar haakjes en oogjes aan, maar zeker in het verdienmodel zijn grote sprongen gemaakt. Het is realistisch geworden,” aldus de jury.
Nieuwe leerlijn TMO: “Nieuwe talenten worden bij de markt betrokken”
Voor nu gaan Van Mulekom en Van Bleijswijk beginnen met de praktische zaken, zoals het inschrijven bij de KvK. Over vijf jaar hopen ze dan wereldwijd actief te zijn, nadat ze zijn uitgebreid in Nederland, België en Duitsland. Het bedrag dat ze hebben gewonnen, is daar volgens hen een mooi begin voor. “Het is leuk dat jongeren hiermee worden gestimuleerd om niet meteen voor een baas te gaan werken, maar onderzoek te doen naar wat de mogelijkheden zijn. Normaal komen al gevestigde namen verder in de markt, maar nu worden nieuwe talenten daarbij betrokken,” stelt Van Bleijswijk. “Het is ook fijn dat we nu niet alleen feedback krijgen van docenten, maar ook van ervaren mensen die in het werkveld actief zijn,” voegt Van Mulekom eraan toe. Naast Mariëtte Hoitink, is ook onder andere Marc Kooiman van Miinto bij de leerlijn betrokken.
Ook voor TMO is de leerlijn een grote stap, stelt Mariëtte Hoitink, bestuurslid van de Meester Koetsier Foundation en jurylid die de prijs uitreikte. “De Meester Koetsier Foundation is vereerd hier onderdeel van te zijn en een bijdrage te leveren aan toekomstige ondernemers. Dit is de Nederlandse fashion business school en ze worden hiervoor opgeleid.” Zeker in deze tijd, vindt Hoitink. “Businessmodellen zullen de komende jaren veranderen. Ik vind het interessant dat als een concept mij nog energie oplevert, dan doet het wel wat.”
De nieuwe leerlijn moet kansen bieden aan fashion business modestudenten. “We willen een kans geven aan studenten die dit echt willen en er geschikt voor zijn. Door de ideeën werkelijk uit te voeren kunnen studenten een vernieuwing in de modebranche bewerkstelligen. Nieuwe verfrissende ideeën zijn nodig,” zei TMO-onderwijsmanager Chris van Veldhuizen al bij de lancering van het concept. “Er is in een paar maanden tijd veel gebeurd. Een paar maanden met vallen en opstaan, maar wel veel leerzame momenten, hebben we mogen horen.”
Beeld: TMO