• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Condé Nast lanceert grote e-commerce site Style.com

Condé Nast lanceert grote e-commerce site Style.com

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De uitgever van grote magazines als Vogue en GQ, Condé Nast lanceert in het najaar een grote e-commerce site. De webwinkel zal Style.com gaan heten. De website die nu zo heet en die ook onder Condé Nast valt, zal in de toekomst teruggeleid worden naar Voguerunway.com.

Style.com zal worden omgevormd tot een wereldwijde e-commerce bestemming, en de redactionele inhoud zal verhuizen naar een nieuwe URL: voguerunway.com, eveneens onder de paraplu van de Amerikaanse Vogue.

De webwinkel zal op het moment van de lancering zo’n 100 tot 200 merken in huis hebben. Klanten kunnen bestellen vanuit de magazine-websites van Condé Nast, digitale magazines in app-vorm en vanuit Style.com zelf. Dankzij scan-technologie kunnen ze ook afbeeldingen uit de magazines scannen en deze producten vervolgens bestellen via de nieuwe webstore. Er zullen producten verkocht worden in de categorie mode, beauty, technologie en reisservice. De site zal eerst in het Verenigd Koninkrijk starten, gevolgd door de Verenigde Staten. Later zullen ook andere landen toegevoegd worden.

Bob Sauerberg, president of Condé Nast, ziet veel potentie in de wereldwijde e-commerce mogelijkheden van Style.com. “Het is een 1.500 miljard dollar markt, die jaarlijks met hoge dubbele cijfers groeit”, zegt hij tegen Business of Fashion. In de komende twee tot drie jaar zal er meer dan 100 miljoen dollar in de nieuwe e-commerce site geïnvesteerd worden -een bedrag dat hoger is dan wat Condé Nast normaal uitgeeft aan de lancering van een nieuw tijdschrift- volgens Jonathan Newhouse. De nieuwe e-commerce-venture zal worden geëxploiteerd als een zelfstandige eenheid onder de ‘gezamenlijke toezicht van de Amerikaanse en internationale divisies’.

Condé Nast: ‘Style.com heeft een grote voorsprong’

“Het publiek van onze magazines en websites wereldwijd bestaat uit bijna 300 miljoen mensen, een enorme supportgroep met wie we al een actieve relatie hebben. Onze potentiele klantenbase is veel groter dan die van andere mode e-commerce sites en zal Style.com een enorme voorsprong geven,” zegt Jonathan Newhouse, CEO en voorzitter van Condé Nast International in een reactie.

Met de nieuwe e-commerce site weet Condé Nast drie belangrijke agendapunten te verenigden: de ambitie om een wereldwijde e-commerce op te zetten, om de bijbehorende dubbele kosten te voorkomen indien er een aparte site zou worden opgezet en het toekomstig potentieel van het met Style.com veilig stellen. “In sommige opzichten overlapte Style.com de visie van Vogue.com en werd er gedupliceerd. Style.com is een geweldige merknaam voor wat we willen doen met e-commerce”, zegt Jonathan Newhouse, voorzitter en chief executive van Condé Nast International tegen Business of Fashion. “Style is een heel krachtig merk. In verschillende opzichten is het Condé Nast’s middle name,” voegt Franck Zayan, president van Style.com toe. “Condé Nast gaat over mode, maar ook over andere dingen. Het gaat om een lifestyle in z’n geheel. In één vijfletterwoord wordt precies beschreven waar we aan werken: een lifestylebestemming voor commercie.”

Style.com is gevestigd in Noord-Londen en wordt gerund door Zayan, die sinds januari 2014 aan het boord kwam als president e-commerce bij Condé Nast International. Voorheen werkte hij als internet en e-commerce directeur bij Galaries Lafayette. Hij liet weten dat de start veelbelovend is: “De ondertekende contracten beginnen binnen te komen. Iedere week contracteren we vijf tot tien merken, en dat aantal neemt toe.” Het voorlopige succes wijst hij toe aan het imago van Condé Nast. “Modebedrijven en andere upscale brands begrijpen de autoriteit van de magazines en websites, en de unieke mogelijkheid om zich te verbinden met potentiele klanten. Style.com zal deze relaties naar een nieuw level tillen, gebruik makend van onze bestaande klantendatabase. Het zorgt voor een geweldige user experience voor onze klanten, waarbij de state-of-the-art technologie wordt benut en het draagt bij aan de verkoop van de merken.”

Nieuwe e-commerce Style.com is onderdeel van strategie Condé Nast

Het is niet de eerste keer dat Condé Nast een poging doet om meer business te halen uit Style.com. Zo werd het al onder gebracht bij de Fairchild Fashion Group onder leiding van CEO Gina Sanders, schrijft WWD. In het najaar van 2014, heeft de uitgever veel onderzoek gedaan naar nieuwe e-commerce mogelijkheden voor Style.com met verschillende merken. Grote voorbeeld was Net-a-Porter Group, die een groot aandeel heeft in de online luxe industrie en die tevens een magazine genaamd Porter heeft. Net-A-Porter’s shoppable Porter magazine werd in het eerste jaar maar liefst 90.000 keer gescand.

Vanaf 2010 heeft het Amerikaanse bedrijf een investerings- en overnamekas vast van 500 miljoen dollar. Van dat geld financierde Condé Nast eerder al de overname van FarFetch.com, een online winkel waarin collecties van modeboetieks uit verschillende steden verkocht wordt aan consumenten. In 2013 investeerde Condé Nast al 20 miljoen in de online marktplaats voor tweedehands designerkleding, Vestiairecollective.com en Moda Operandi, met wie Condé Nast nu zal concurreren. Ook werd er geëxperimenteerd met e-commerce in eigen publicaties, zoals een combinatie van Lucky Magazine met e-commerce platform BeachMint, waarbij in 2014 de onderneming The Lucky Groep werd gevormd.

Conde Nast
Net-a-Porter
Style.com