Inmiddels is Nederland
al ruim een maand in lockdown. Nu de winkels nog altijd verplicht gesloten
zijn en het inkoopseizoen voor de deur staat, moeten retailers meer dan ooit
een beroep doen op hun creativiteit. Retailen in lockdowntijd: hoe doe je
dat eigenlijk? Eerder deze maand sprak FashionUnited al met Only for Men,
Open32 en Shoebaloo. Deze week zijn Maggy’s, Bata Superstore en Middelman
Mode aan de beurt. Ook zij kiezen elk voor een heel eigen aanpak.
Maggy’s: digitaal modespektakel en een nieuwe webshop
Aan de vooravond van de lockdown kwam hij er dan toch: de webshop van
modewinkel Maggy’s. “Ik ben mijn hele carrière een tegenstander geweest van
online shoppen,” vertelt Maggy Hopman, eigenaar van de zelfstandige winkel
in Bunschoten-Spakenburg, aan de telefoon. “Ik geloof, en dat doe ik nog
steeds, in het belang van persoonlijk contact. Maar het afgelopen jaar
hebben we laten zien dat online op allerlei manieren kan.”
In september pionierde Hopman in de Nederlandse retailbranche met een
groots digitaal modespektakel. Vanuit de Rijtuigenloods in Amersfoort werd
de livestream van de professionele catwalkshow direct uitgezonden naar de
woonkamers van klanten die een kaartje voor de show hadden gekocht. Terwijl
modellen verschillende looks presenteerden, konden klanten van de winkel
live chatten met de ‘mooimakers’ van Maggy’s, die vragen beantwoordden en
reserveringen registreerden. De show had een groot bereik en maakte indruk
in de sector, zag Hopman. “Met deze show ontstond de liefde voor online en
besefte ik dat ik ook met een webshop het verschil kon maken.”
Hopman nam daarop een ICT’er aan, die voor Maggy’s een webshop ontwierp.
Kort voor de lockdown ging de splinternieuwe webwinkel live. “We hebben hem
gelanceerd in een soort startup-modus, wat er nu staat is pas het begin,”
benadrukt Hopman. Maar de webshop loopt goed, ziet ze. “We hebben hem op
het juiste moment gelanceerd.”
Het persoonlijk contact met klanten is een belangrijk aspect van
Maggy’s. Dat contact moest ook online kunnen bestaan, vond Hopman. Kort
voor de start van de uitverkoop in december sloot ze de webshop daarom
tijdelijk, om deze in januari te heropenen met een online shopevenement
speciaal bedoeld voor vaste klanten. “Ik wilde dat onze trouwe klantenkring
als eerste kon profiteren van de sale,” verklaart Hopman. “Daar zijn
fantastische reacties op gekomen. ‘Ik voel me als een kind in een
snoepwinkel’, ‘wat fijn dat je dit voor ons doet’, ik voel me heel
bijzonder’. Die reacties gaven ons echt vleugels.”
Hoewel de omzet nog niet vergelijkbaar is met die van een gewone
januari, houdt het team van Maggy’s de moed erin. “We zijn blij met de
webshop, de mood is positief. We halen ons geluk uit andere,
kleinere dingen: bellen, facetimen of chatten met klanten, persoonlijke
pakketjes bezorgen, plannen maken met het team, trainingen doen, content
maken voor de webshop. We doen en leren allemaal nieuwe dingen.” Ook
organiseert Maggy’s nog steeds inspiratieshows op social media. “We
verwachten dat de lockdown echt nog wel tot februari duurt. Dan moet je
niet met elkaar in een negatieve spiraal gaan zitten, dat helpt niet.”
Daarnaast is Hopman inmiddels bezig met de inkoop voor het volgende
seizoen. “Ik werk vanuit een eigen moodboard en ga voorbereid de inkoop
in,” aldus Hopman. “Ik wacht niet af wat de fabrikant biedt, maar ga op
zoek naar wat ík wil. Ik krijg veel lookbooks doorgestuurd ga af en toe een
collectie bekijken. De voorbereiding is dit jaar wat intensiever, dat wel.
Maar ook dat is een kwestie van mindset.”
Bata: de Super Shoefeur en verbouwen in de Superstore
Ook bij de Bata Superstore in Best blijft het team druk bezig. “We
zitten nooit stil,” lacht Inge Verhagen, specialist Marketing en
Communicatie bij de schoenenwinkel. “We kijken altijd naar wat er wel kan,
in plaats van niet. Wat is er mogelijk met de middelen die je hebt?”
Met Bata gaat het aardig, vertelt Verhagen. “We hebben een goed jaar
gedraaid, maar lopen wel de winkelomzet van eind december en januari mis.
Januari is niet de ergste maand om over te slaan, maar je blijft wel met je
najaarshandel zitten. Maar goed, we klagen niet.” Het bedrijf heeft nog geen webshop, maar sinds half januari wel een speciale shop-in-shop voor werkschoenen die open mag blijven omdat de schoenen onder ‘essentiële producten’ vallen. De rest van de Superstore is
afgeschermd.