• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Creatief retailen in lockdowntijd, deel 2: Maggy's, Bata Superstore en Middelman Mode

Creatief retailen in lockdowntijd, deel 2: Maggy's, Bata Superstore en Middelman Mode

Door Nora Veerman

27 jan. 2021

Retail |INTERVIEW

Inmiddels is Nederland al ruim een maand in lockdown. Nu de winkels nog altijd verplicht gesloten zijn en het inkoopseizoen voor de deur staat, moeten retailers meer dan ooit een beroep doen op hun creativiteit. Retailen in lockdowntijd: hoe doe je dat eigenlijk? Eerder deze maand sprak FashionUnited al met Only for Men, Open32 en Shoebaloo. Deze week zijn Maggy’s, Bata Superstore en Middelman Mode aan de beurt. Ook zij kiezen elk voor een heel eigen aanpak.

Maggy’s: digitaal modespektakel en een nieuwe webshop

Aan de vooravond van de lockdown kwam hij er dan toch: de webshop van modewinkel Maggy’s. “Ik ben mijn hele carrière een tegenstander geweest van online shoppen,” vertelt Maggy Hopman, eigenaar van de zelfstandige winkel in Bunschoten-Spakenburg, aan de telefoon. “Ik geloof, en dat doe ik nog steeds, in het belang van persoonlijk contact. Maar het afgelopen jaar hebben we laten zien dat online op allerlei manieren kan.”

In september pionierde Hopman in de Nederlandse retailbranche met een groots digitaal modespektakel. Vanuit de Rijtuigenloods in Amersfoort werd de livestream van de professionele catwalkshow direct uitgezonden naar de woonkamers van klanten die een kaartje voor de show hadden gekocht. Terwijl modellen verschillende looks presenteerden, konden klanten van de winkel live chatten met de ‘mooimakers’ van Maggy’s, die vragen beantwoordden en reserveringen registreerden. De show had een groot bereik en maakte indruk in de sector, zag Hopman. “Met deze show ontstond de liefde voor online en besefte ik dat ik ook met een webshop het verschil kon maken.”

Hopman nam daarop een ICT’er aan, die voor Maggy’s een webshop ontwierp. Kort voor de lockdown ging de splinternieuwe webwinkel live. “We hebben hem gelanceerd in een soort startup-modus, wat er nu staat is pas het begin,” benadrukt Hopman. Maar de webshop loopt goed, ziet ze. “We hebben hem op het juiste moment gelanceerd.”

Het persoonlijk contact met klanten is een belangrijk aspect van Maggy’s. Dat contact moest ook online kunnen bestaan, vond Hopman. Kort voor de start van de uitverkoop in december sloot ze de webshop daarom tijdelijk, om deze in januari te heropenen met een online shopevenement speciaal bedoeld voor vaste klanten. “Ik wilde dat onze trouwe klantenkring als eerste kon profiteren van de sale,” verklaart Hopman. “Daar zijn fantastische reacties op gekomen. ‘Ik voel me als een kind in een snoepwinkel’, ‘wat fijn dat je dit voor ons doet’, ik voel me heel bijzonder’. Die reacties gaven ons echt vleugels.”

Hoewel de omzet nog niet vergelijkbaar is met die van een gewone januari, houdt het team van Maggy’s de moed erin. “We zijn blij met de webshop, de mood is positief. We halen ons geluk uit andere, kleinere dingen: bellen, facetimen of chatten met klanten, persoonlijke pakketjes bezorgen, plannen maken met het team, trainingen doen, content maken voor de webshop. We doen en leren allemaal nieuwe dingen.” Ook organiseert Maggy’s nog steeds inspiratieshows op social media. “We verwachten dat de lockdown echt nog wel tot februari duurt. Dan moet je niet met elkaar in een negatieve spiraal gaan zitten, dat helpt niet.”

Daarnaast is Hopman inmiddels bezig met de inkoop voor het volgende seizoen. “Ik werk vanuit een eigen moodboard en ga voorbereid de inkoop in,” aldus Hopman. “Ik wacht niet af wat de fabrikant biedt, maar ga op zoek naar wat ík wil. Ik krijg veel lookbooks doorgestuurd ga af en toe een collectie bekijken. De voorbereiding is dit jaar wat intensiever, dat wel. Maar ook dat is een kwestie van mindset.”

Bata: de Super Shoefeur en verbouwen in de Superstore

Ook bij de Bata Superstore in Best blijft het team druk bezig. “We zitten nooit stil,” lacht Inge Verhagen, specialist Marketing en Communicatie bij de schoenenwinkel. “We kijken altijd naar wat er wel kan, in plaats van niet. Wat is er mogelijk met de middelen die je hebt?”

Met Bata gaat het aardig, vertelt Verhagen. “We hebben een goed jaar gedraaid, maar lopen wel de winkelomzet van eind december en januari mis. Januari is niet de ergste maand om over te slaan, maar je blijft wel met je najaarshandel zitten. Maar goed, we klagen niet.” Het bedrijf heeft nog geen webshop, maar sinds half januari wel een speciale shop-in-shop voor werkschoenen die open mag blijven omdat de schoenen onder ‘essentiële producten’ vallen. De rest van de Superstore is afgeschermd.

De ‘Super Shoefeur’ van Bata. Beeld: Bata Nederland

Om de reguliere klanten ook offline van dienst te kunnen zijn, rijdt er door Nederland een zogenaamde ‘Super Shoefeur’ rond. “Het principe is als volgt,” legt Verhagen uit. “Op de website kunnen klanten hun schoenenwensen invullen: hun maat, het gewenste model, met hak of zonder, uni of met print, wel of geen steunzolen... Op basis daarvan maken wij een selectie van schoenen, en die brengen we langs. De klant kan de schoenen rustig passen bij de voordeur en ter plaatse contactloos betalen.” Voorheen ging de Shoefeur op pad in een rode tuktuk, nu pakt deze vaker de auto. “Tuktuks mogen niet op de snelweg, en sommige klanten wonen wel veertig tot vijftig kilometer ver weg,” verklaart Verhagen. “Dan is de auto soms handiger.”

Hoe reageren klanten op de Super Shoefeur? “Er wordt heel leuk op gereageerd,” antwoordt Verhagen. “We kunnen klanten verrassen met iets nieuws. We horen klanten zeggen: ‘Oh, als jullie niet langs waren gekomen, had ik niet geweten dat deze schoenen bestonden!’ Ook verbazen ze zich erover dat onze schoenen zo jong zijn. Soms lijkt het alsof we wat ouwelijk zijn, maar dat is niet zo. Een jongere klant zei: ‘Jeetje, als ik dit had geweten had ik veel eerder bij jullie gekocht.’ De Shoefeur draagt dus ook bij aan het verjongen van ons imago.”

Die verjonging is ook een aandachtspunt in de verbouwing van het winkelpand, waarvoor Bata de lockdowntijd heeft aangegrepen. Verhagen: “We gaan een iets modernere schoen laten zien, ook in de visual merchandise en de aankleding” Ook zijn er ideeën voor een outlet in het centrum van Best. Verhagen: “Als er een project is afgerond bedenken we wel weer een nieuw. Dat is zo fijn aan Bata: er is heel veel ruimte voor creativiteit in het bedrijf. Als je iets bedenkt, en je kunt het goed onderbouwen, dan kan het vaak gerealiseerd worden.”

Ook bij Bata gaat binnenkort de inkoop van start. “We gaan kijken wat er mogelijk is. We zijn wel voornemens om gewoon in te kopen, we willen toch graag een gevulde winkel,” aldus Verhagen. “Gelukkig denken onze leveranciers mee over wat er geleverd kan worden en wanneer.”

De pas-tas van Middelman Mode

Ook klanten van Middelman Mode in Soest hebben de mogelijkheid om items thuis uit te proberen. Op basis van klantverzoeken stelt Middelman Mode persoonlijke pakketten samen met kleding die klanten thuis kunnen passen: de zogenaamde pas-tassen. Anja Middelman, eigenaar van de ruime multibrand-kledingwinkel, zag het initiatief bij andere retailers voorbij komen en was meteen enthousiast, vertelt ze. “Het is voor ons heel belangrijk om contact te houden met klanten. Dat missen we enorm. We hebben geen webshop, bewust niet, daar heb ik geen gevoel bij. Maar klanten willen wel graag aandacht, iets moois, iets leuks, en dat faciliteren we nu.” In de etalages van de winkel hangen inmiddels grote posters waarop de pas-tas wordt geadverteerd. Klanten kunnen hun wensen doorgeven door te bellen, of via Whatsapp, Facebook of Instagram.

De verzoeken zijn uiteenlopend, aldus Middelman. “Er zijn klanten die vragen naar een specifiek item dat ze op onze social media hebben gezien. Anderen zijn op zoek naar een bepaald type kledingstuk, zoals een vest met een knoopsluiting bijvoorbeeld. Dan pakken we meerdere vesten met knoopsluiting in, zodat de klant verschillende opties heeft.” Middelman kent haar klanten goed. Dat maakt het mogelijk om voor elke klant een tas op maat te maken. “We weten hoe de klant eruit ziet, wat haar maten zijn, wat haar smaak is. Soms doen we er nog iets extra’s bij. Een blouse bijvoorbeeld, een coltrui, of een broek die ze misschien leuk vindt, om de vesten mee te combineren.” De tas wordt aan huis bezorgd. De kleding die de klant wil houden, kan ter plaatse of achteraf worden betaald. De overige items worden door Middelman Mode weer opgehaald.

De etalage van Middelman Mode in december. Beeld: Middelman Mode, via Facebook

Het team van Middelman heeft het er maar druk mee. “Antwoorden appen, foto’s sturen… Soms facetimen we ook met klanten. Laatst stelde een collega voor een klant nog speciaal een rekje kleding samen waar ze met de klant via facetime doorheen ging.” De reacties zijn het meer dan waard, vindt Middelman. “Mensen vinden het heerlijk om even met ons te praten. Ze worden zo bij van een stukje persoonlijke aandacht. We krijgen zelf ook veel steun van klanten, ze denken echt aan ons.” In de tussentijd wordt ook de winkel geschilderd, worden vloeren schoongemaakt, en wordt er elke week een nieuwe etalage gepresenteerd. Middelman: “Maar uiteindelijk willen we natuurlijk het liefst klanten ontvangen.”

Met het inkoopseizoen voor de deur is er in de winkel nog veel voorraad, vertelt Middelman. Er zal dan ook minder worden ingekocht dit seizoen. “Niemand weet nog echt hoe dat eruit gaat zien, we gaan op ons gevoel af. Het belangrijkste is om met leveranciers te blijven communiceren over wat er mogelijk is.”

Homepagebeeld: Bata Nederland