De 6 trends die de behoeftes van consumenten vormen
bezig met laden...
New York - Consumenten vormen de markt, zo weet menig mens. De waarden en trends waar zij geinteresseerd in zijn hebben een impact op de markt en in 2019 en verder zal de markt veranderen ‘als nooit te voren’, aldus onderzoeksbureau Mintel in een nieuw rapport. Een overzicht van de zes belangrijkste trends onder consumenten.
Behoefte om ‘uit te schakelen’
Iedereen zit meer en meer achter hun scherm, waardoor consumenten de behoefte krijgen om even ‘uit te schakelen. Ze zijn daarom meer op zoek naar producten en diensten die ze kunnen helpen om even los te schakelen van alle digitale producten. “Mensen zetten vraagtekens bij de voordelen van social media. Technologie kan de wereld een eenzame plek maken, omdat er nog maar weinig redenen zijn om je huis uit te gaan,” aldus Simon Moriarty, directeur van trends EMEA in het rapport. Merken kunnen daardoor loyaliteit kweken door echte ervaringen aan te bieden en plekken te creëren waar ‘gemeenschappen’ kunnen ontstaan door echte connecties te bouwen. “Merken die hun fysieke en virtuele plek positioneren als een plek waar consumenten elkaar kunnen ontmoeten, terwijl ze eten, winkelen of deelnemen aan een activiteit zal niet alleen engagement vergroten maar ook de omzet doen stijgen.”
Wellness
De analyse van Mintel laat zien dat consumenten vaker letten op hun ‘totale welzijn’ in plaats van alleen hun fysieke of mentale gezondheid. Ze zien hun lichaam vaker als een heel ecosysteem waar alle onderdelen gezond van moeten zijn. “Ze verwachten een holistische aanpak op het gebied van welzijn,” aldus Moriarty. Ze kiezen steeds vaker voor gepersonaliseerde producten die aansluiten bij hun persoonlijke gezondheid. Uit het onderzoek blijkt dat 42 procent van de Britse ondervraagden geïnteresseerd is in een gepersonaliseerd eetpatroon gebaseerd op hun genen of DNA.
Uitdagingen
Consumenten tonen meer interesse in het zoeken naar nieuwe uitdagingen, aldus de analyse van Mintel. De drang naar avontuur blijft toenemen, aldus Moriarty, voornamelijke vanwege het gebruik van social media. “Consumenten zijn meer bereid dan ooit om uit hun comfort zone te stappen en hun grenzen op te zoeken met nieuwe ervaringen.”
Vraagtekens zetten bij plastic
Consumenten kijken meer en meer met een kritische blik naar hoe hun gedrag de wereld beïnvloedt, zeker als het aankomt op het gebruik van plastic. “Ze dagen merken steeds meer uit om een oplossing te vinden voor plastic afval. Daarom zal de ontwikkeling van recyclebare producten en verpakkingen belangrijk zijn,” aldus Moriarty. “Verwacht in 2019 en ook daarna meer machines te zien waar producten kunnen worden ingeleverd en ‘breng-je-eigen-beker’ concepten in café's.” Deze verandering is op een bredere schaal te zien, dus het is belangrijk om in groepen te werken. Moriarty stelt voor dat bedrijven en organisaties samenwerken om verandering te bewerkstelligen.
Het belang van zichtbaarheid
Mintel voorspelt dat een digitale aanwezigheid nog belangrijker wordt in de huidige markt. Zowel consumenten als merken zijn zich bewust van hun online aanwezigheid die ze moeten laten groeien. Hierdoor ontstaat er wel wrijving omdat iedereen vecht voor online aandacht. Het gevaar ligt hier in het feit dat één verkeerder social media post kan leiden tot wereldwijde verontwaardiging. “De consument van nu is niet bang om zijn mening te verkondigen. Zo is bijvoorbeeld in Groot-Brittannië 28 procent van de millenials niet bang om een andere mening te geven dan degene waarmee ze in gesprek zijn.” Moriarty gelooft dat een sterke social media strategy en een etiquette training van medewerkers een goede aanpak zijn om te voldoen aan deze consumenten trend.
Volwassen worden
Het volwassen leven brengt nog steeds genoeg taken en verantwoordelijkheid met zich mee. Uit de analyse van Mintel blijkt dat steeds meer mensen afhankelijk zijn van technologie om hun dagelijkse ‘volwassen’ taken te vervullen. Zo geeft eenderde van de ondervraagden in de Verenigde Staten aan dat ze liever contact hebben met mensen online dan face to face. Volwassenen hebben steeds vaker een flexibeler leven een een flexibele baan, negen tot vijf banen en mentaliteiten bestaan bijna niet meer en bedrijven moeten aan deze levensstijlen aanpassen. Wie op deze trends wil inspelen, kan bijvoorbeeld zich profileren als een merk dat de ‘volwassen taken’ makkelijker maakt of zelfs leuk.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op FashionUnited UK/COM. Vertaling en bewerking naar Nederlands: Caitlyn Terra