De ACM: "Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit."
bezig met laden...
"Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.", waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vandaag starten zij de campagne die de consument bewust maakt van de risico’s van impulsaankopen via social media.
Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Handig, want binnen een paar klikken heb je het aantrekkelijke product besteld. Wanneer deze op deurmat valt, kan het echter flink tegenvallen. En dan ontstaan de problemen, omdat de verkoper niet is te achterhalen of deze niet bereikbaar is.
“Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt,” laat Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM via een persbericht weten.
Het ACM richt zich met haar campagne vooral op de doelgroep 15-25 jarigen. Deze groep is zeer actief op social media en daarom extra gevoelig voor impulsaankopen.
Via haar consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten handige tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.
Lees ook: Niet alle webwinkels even goed beveiligd