• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • De ACM: "Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit."

De ACM: "Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit."

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

"Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit.", waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Vandaag starten zij de campagne die de consument bewust maakt van de risico’s van impulsaankopen via social media.

Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name op Facebook en Instagram. Handig, want binnen een paar klikken heb je het aantrekkelijke product besteld. Wanneer deze op deurmat valt, kan het echter flink tegenvallen. En dan ontstaan de problemen, omdat de verkoper niet is te achterhalen of deze niet bereikbaar is.

“Op social media word je steeds vaker gericht benaderd door commerciële partijen. Het blijkt dat consumenten zich gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen aan bedrijven die ze niet kennen. Daarom roepen we in deze campagne op om eerst meer informatie over de verkoper te zoeken voordat je iets koopt,” laat Bernadette van Buchem, directeur consumenten van de ACM via een persbericht weten.

Heb je al betaald of je gegevens verstuurd via een bestelformulier, dan kun je dat vaak niet of moeilijk terugdraaien. Daarom biedt de ACM handvatten hoe via social media te bestellen. Check eerst wie de aanbieder is, en of die betrouwbaar is. Check de contactgegevens en bewaar die. Check de bereikbaarheid per telefoon en email. Betaal achteraf, of betaal verzekerd.

Het ACM richt zich met haar campagne vooral op de doelgroep 15-25 jarigen. Deze groep is zeer actief op social media en daarom extra gevoelig voor impulsaankopen.

Via haar consumentenloket ConsuWijzer biedt de ACM een Online Shop Check aan. Die geeft consumenten handige tips om te controleren of een bedrijf betrouwbaar is.

Lees ook: Niet alle webwinkels even goed beveiligd

AMC
Autoriteit Consument & Markt
Social Media