‘De prijzen stijgen, maar Nederlanders geven niet minder uit aan cadeaus’
bezig met laden...
De prijzen van consumentenproducten stijgen al een tijdje stevig. Ondanks dat geeft circa 71 procent van de Nederlandse consumenten dit jaar hetzelfde bedrag of meer uit aan cadeaus voor de feestdagen, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlandse consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd door enquêtebureau OnePoll in opdracht van Lightspeed, een beursgenoteerd ondernemersplatform dat bedrijven ondersteunt bij processen van vereenvoudiging en opschaling.
Ruim de helft van de respondenten zegt ook het aantal cadeaus niet te willen verlagen. Wel lijkt de inflatie invloed te hebben op het soort cadeaus dat wordt gekocht. 36 procent van de respondenten zegt meer cadeaus te willen kopen die duurzamer zijn geproduceerd, maar geeft aan belemmerd te worden door de hogere prijzen. Een kwart zegt toch duurzamere cadeaus te blijven kopen, ondanks de inflatie.
Het gemiddelde bedrag dat aan een cadeau wordt uitgegeven ligt voor een derde van de respondenten tussen de 10 en 25 euro. Voor bijna dertig procent ligt dat bedrag tussen de 26 en 50 euro. Zeventien procent geeft gemiddeld genomen tussen de 51 en 100 euro per cadeau uit.