Detailhandel Nederland tipt: dit kunt u doen om schade bij een pinstoring te beperken
bezig met laden...
Door een storing bij Mastercard lag het pinbetalingsverkeer gisteravond plat. Ook geldautomaten waren tijdelijk buiten werking. Veel winkeliers zijn daardoor inkomsten misgelopen, zo maakte Nos gisteravond bekend. De schade wordt door Detailhandel Nederland geschat op miljoenen. FashionUnited sprak telefonisch met Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer bij de belangenvereniging en vroeg hoe winkeliers in de toekomst de schade bij een pinstoring kunnen beperken.
Van Bommel: “De eerste oplossing die retailers bedenken wanneer het pinverkeer niet werkt, is de consument naar een contante betaling te vragen. In het geval van gisteravond was het ook niet mogelijk geld uit de muur te halen. Wanneer pin en contant dus geen optie is, kunnen winkeliers hun klant vragen te betalen met creditcard. Daar moet de klant wel voor openstaan en je moet dit als winkel ook kunnen faciliteren. Een ander alternatief is de eenmalige incassomachtiging. Via de bank of de partij waarbij je pinverkeer hebt ondergebracht, kun je incassoformulieren aanvragen die je onder de toonbank kunt bewaren. Dit incassoformulier kan dan aan de klant worden overlegd. De klant moet wel in het bezit zijn van een geldig identificatiebewijs om deze betaling te autoriseren. Een kleinere ondernemer kan ook uitwijken naar mobiel bankieren. Bij de grote ketens is dit ingewikkelder.”
Pinstoring in Nederland zorgt voor miljoenen aan schade
In totaal duurde de pinstoring gisteravond zo'n anderhalf uur, van omstreeks 19.00 uur tot 20.30 uur. “Veel winkeliers hebben koopavond op donderdag en de inkomsten die daardoor zijn misgelopen worden niet gecompenseerd,” vertelt van Bommel via telefoon. “Naar mijn weten bestaan er geen verzekeringen die dit soort storingen afdekken. Indien een storing te wijten valt aan een telecompartij, heeft de ondernemer, bij bepaalde voorwaarden, wel recht op compensatie.” De grote pinstoring op donderdag was een gevolg van een softwarefout van Mastercard. Winkeliers maken in dit geval geen aanspraak op een vergoeding.
Betalingsverkeeradviseur Simon Lelieveldt stelde tegenover nieuwssite Nos dat een storing niet te voorkomen is: “Een systeem kan nooit 100 procent van de tijd in de lucht blijven. Onze (Nederlandse, red.) betalingssystemen moeten 99,95 procent van het jaar in de lucht zijn. Daar hebben we een wet voor, dat is uniek, dat heeft geen enkel ander land in Europa,” aldus Lelieveldt tegenover Nos.
Beeld: FashionUnited