• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Directeur Dille & Kamille: “Hutspot is de multibrand-propositie die we zochten”

Directeur Dille & Kamille: “Hutspot is de multibrand-propositie die we zochten”

Door Nora Veerman

17 feb. 2021

Retail |INTERVIEW

Gisteren werd bekend dat Dille & Kamille de nieuwe eigenaar is van conceptstore Hutspot. Of eigenlijk, zo corrigeert Dille-directeur Hans Geels aan de telefoon, is de familie achter Dille & Kamille de nieuwe eigenaar van Hutspot. Dille & Kamille en Hutspot blijven twee afzonderlijke bedrijven, zo benadrukt hij. Maar Hutspot krijgt wel een vleugje Dille mee: het wordt geherpositioneerd als een duurzaam lifestyle-merk, met aandacht voor tijdloze en kwalitatieve producten. FashionUnited spreekt Geels over de plannen voor het bedrijf.

Hutspot: een uitgelezen kans voor Dille & Kamille

Het is een opmerkelijke tijd om een retailovername aan te gaan. Dat beaamt ook Geels, die de omzet bij Dille & Kamille de laatste maanden zag teruglopen. Maar dankzij het succes van de online tak van het bedrijf en van de winkels in België, die de afgelopen tijd open konden blijven, viel de schade over het algemeen mee, vertelt hij. Toen Hutspot op de markt kwam, waagde Dille & Kamille de sprong. Geels: “Het was nu of nooit.”

Wat maakt Hutspot zo’n aantrekkelijke partij voor Dille & Kamille? “Het is een mooi merk, met veel mogelijkheden en wat ruimte voor verbetering,” begint Geels. Maar dat niet alleen: Hutspot is qua bedrijfsmodel een goede aanvulling op het huidige Dille & Kamille. “Dille is een single-brand merk,” legt Geels uit. “Alles in de Dille & Kamille-winkels is van het merk Dille & Kamille. Er zijn veel leuke en goede merken die wel in de Dille-winkels zouden passen, maar er niet in komen vanwege die single brand-strategie. We wilden daarom al heel lang graag een multibrand-propositie die past bij de missie van Dille: het gemakkelijker maken om duurzamer te leven.”

Dille & Kamille positioneert zich niet nadrukkelijk als duurzaam. Dat is een bewuste keuze, aldus Geels. “Echt duurzaam ben je alleen als je de winkel dichtgooit en geen spullen meer verkoopt. In plaats daarvan gaan we voor the next best thing, het in kleine stapjes aantrekkelijker maken om duurzamer te kopen.” Dat doet Dille vooral via het productaanbod. Geels: “Ik geef wel eens het voorbeeld van een shampoobar: die schuimt net zo lekker en ruikt net zo lekker als shampoo in een flesje, en is net zo goed voor je haar. Maar uiteindelijk bespaar je met een shampoobar wel een plastic flesje. Dille bieden we veel producten die duurzamere keuzes op die manier makkelijker maken. Daarnaast zijn de meeste van onze producten van hoge kwaliteit, dan gaan ze veel langer mee. Tot slot kiezen we voor tijdloze designs, niet voor modekleuren of -patronen. Ook dat zien wij als duurzamer. Die kleuren en patronen gaan immers ook weer uit de mode.” Zonde, vindt Geels.

Interieur van een Dille & Kamille-winkel. Beeld: Dille & Kamille

Met Hutspot stapt Dille & Kamille echter wel in een bedrijf dat mode verkoopt. Hoe is dat te rijmen met de filosofie van Dille? “Hutspot is niet echt een modemerk,” vindt Geels. “Het is veel meer dan dat: het is lifestyle. En de mode die Hutspot wel verkoopt is vrij tijdloos en basic.” Dille & Kamille wil vooral op het lifestyle-gedeelte inzetten, vertelt hij. Hutspot verkocht al woondecoratie, schrijfwaren en servies. Dat aanbod wordt het aandachtspunt. “Het percentage mode zal iets teruglopen. Met veel merken gaan we door, met enkele niet. Maar er komen ook een paar nieuwe bij.” Verder is de bedoeling om het eigen kledingmerk van Hutspot, bestaande uit kwalitatieve klassiekers als T-shirts en truien van biologisch katoen, nieuw leven in te blazen.

Met Dille & Kamille gaat Hutspot online

Een andere belangrijke ontwikkeling: Hutspot krijgt een eigen online platform. “Van Dille hebben we nooit een digitaal merk willen maken,” vertelt Geels. “De fysieke winkels staan daar op één, de webshop is vooral ter ondersteuning. Dat zal ook na de coronacrisis zo blijven. Bij Hutspot is het eigenlijk andersom: daar willen we juist investeren in de digitale strategie.” Hoe het platform er precies uit gaat zien, kan Geels nog niet vertellen. “Daar gaan we nu echt mee starten.” Het plan is om het platform dit jaar nog te lanceren.

Hoewel het accent op het online platform komt te liggen, vindt Geels het ‘wel heel fijn dat we daar mooie winkels bij hebben’. Dille & Kamille neemt in ieder geval de Hutspot-vestiging op de Amsterdamse Van Woustraat over, en - als alles doorgaat - ook de winkel in Eindhoven. Deze heropenen zodra de lockdown wordt opgeheven, bevestigt Geels. Daarnaast kijkt Dille & Kamille naar mogelijke locaties in Utrecht, Rotterdam en Amsterdam-West. Daar had Hutspot voorheen ook al winkels, maar die kunnen ‘wegens redenen rondom het faillissement’ niet worden overgenomen. Er wordt dus naar nieuwe winkelruimtes gezocht. “De bedoeling is dat er uiteindelijk vijf à zes Hutspotten komen,” aldus Geels. “Maar pin me er niet op vast.”

Homepagebeeld: Hutspot

Altijd al up-to-date zijn over de laatste ontwikkelingen in de modeindustrie? Meldt u aan voor de FashionUnited nieuwsbrief! Voeg u toe aan een netwerk van ondernemers, CEO's, ontwerpers, inkopers en andere modeprofessionals die de FashionUnited nieuwsbrief al ontvangen.