Duits winkelconcept ‘Kauf Dich Glücklich’ komt naar Amsterdam
bezig met laden...
Het verhaal van het Duitse ‘Kauf Dich Glücklich’ [Koop jezelf gelukkig, red.] begon in een gedeelde keuken ergens in Berlijn. Wat startte als een wafelcafé met vintage meubels in hipsterwijk Prenzlauer Berg, is in de afgelopen vijftien jaar uitgegroeid tot een winkelconcept waar mode, juwelen en woonaccessoires samenkomen. In grote Duitse steden sloeg het idee aan, en nu zijn de zinnen gezet op een doorbraak buiten de landsgrenzen. Na Wenen is het de beurt aan Amsterdam: op 31 mei opent winkel nummer 19 hier haar deuren.
”Het is altijd al onze droom geweest om in Amsterdam een ‘Kauf Dich Glücklich’ te openen, en nu wordt dat werkelijkheid. We hebben lang gezocht naar een voor ons optimaal pand,” zegt oprichter Andrea Dahmen tegen FashionUnited. “Amsterdam is, net als Berlijn, een kosmopolitische plaats, een creatieve wereldstad waar we gek op zijn en waar we heel goed bij passen!”
Van ‘wafelcafé’ tot conceptstore: Kauf Dich Glücklich breidt uit naar Nederland
Dahmen en medeoprichter Christoph Munier leerden elkaar kennen tijdens hun studie productontwerp in Berlijn. Beide hadden een passie voor vintage meubels, waardoor er in hun gedeelde woning al snel niets meer bij paste. Daarop ontstond het idee voor een café met huiskamergevoel waar naast wafels ook meubels werden verkocht. Dat was in 2002. Het logo van de winkel - bestaande uit een bonte mix van letters in verschillende stijlen uit tijdschriften - werd diep in de nacht bedacht, en siert ook vandaag de dag de winkels. Met het openen van de tweede winkel in Bremen, werd ook mode aan het assortiment toegevoegd. In de geboortestad van Munier kreeg het duo geen horecavergunning, en sindsdien konden klanten bij ‘Kauf Dich Glücklich’ terecht voor Scandinavische mode; een andere passie van de oprichters.
Vanaf dat moment is het bedrijf alleen maar verder gegroeid. “De omzet uit onze fysieke winkels laat een stabiele groei zien. Online groeien we buitenproportioneel,” zo laat Munier in een e-mail weten. “We geloven dat beide kanalen elkaar nodig hebben, en die strategie werkt voor ons.” ‘Kauf Dich Glücklich’ telt achttien eigen winkels in steden als Hamburg, Berlijn en Frankfurt en heeft daarnaast ook een webshop en twee outlets. Bij het bedrijf werken (met het tijdelijke personeel meegerekend) 400 mensen. Naast het eigen merk worden ook diverse andere dames- en herenlabels verkocht, variërend van Vila, mbyM en Nowadays tot Mads Norgaard. De focus ligt daarbij op Scandinavië.
In de stijl van Berlijn
De locatie die is gekozen voor de winkel Amsterdam is de Raadhuisstraat 40. Het mag geen verrassing heten dat het bedrijf is gegaan voor een centrale locatie midden in de binnenstad - niet ver van De Negen Straatjes en het Anne Frank Huis - waar zowel locals als toeristen graag komen. Bovendien hebben zich in deze omgeving meer Scandinavische merken en conceptstores gevestigd. In Amsterdam zullen vijftien tot twintig medewerkers worden aangenomen, en het bedrijf zal trouw blijven aan zowel het winkelconcept als de naam.
”Bij het bezichtigen van dit pand waren we onmiddellijk verliefd. De winkel heeft grote ramen en heeft iets weg van Berlijn - het is er niet helemaal gepolijst, en er zijn nog wel wat rauwe randjes,” aldus Munier, die zich erg verheugt op de verbouwing.
”We denken dat we op onze vaste klanten kunnen blijven rekenen, maar ook nieuwe klanten zullen overtuigen met ons concept,” voegt Dahmen toe.
In Amsterdam zullen overigens geen wafels worden geserveerd zoals in Berlijn. Wel kunnen klanten een kopje koffie of iets fris drinken. Net als in alle andere winkels kunnen klanten daarnaast ook terecht voor oud speelgoed.
En als het aan Munier ligt, blijft het voor het bedrijf niet bij de Nederlandse hoofdstad: “We spelen met de gedachte om een winkel in Antwerpen te openen.”
Foto’s: Kauf Dich Glücklich winkels in Neurenberg, Hamburg en Frankfurt, winkel in Amsterdam
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.de. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans