• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ‘Dutch Sustainable Fashion Week schudt consumenten wakker’

‘Dutch Sustainable Fashion Week schudt consumenten wakker’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De tweede editie van de Dutch Sustainable Fashion Week is in volle gang. De campagne, een initiatief van Goodbrandz in samenwerking met onder meer Euretco, MVO Nederland en Locals United, is bedoeld om meer bewustzijn te creëren onder consumenten. Eerder deze week sprak FashionUnited met Cécile Scheele, initiatiefnemer van het evenement. Nu is het de beurt aan de deelnemende ondernemers: wat vinden zij van de Dutch Sustainable Fashion Week?

Tijdens de tweede editie van de Dutch Sustainable Fashion Week, die van 9 tot en met 18 oktober plaatsvindt, doen 150 modezaken en merken mee. Hoewel de week bedoeld is om duurzaamheid zichtbaarder te maken bij consumenten, zijn het juist de duurzame winkels die deelnemen. “We vinden de Dutch Sustainable Fashion Week een heel goed initiatief. Maar voor ons is het niet zo belangrijk, want wij zijn altijd al duurzaam geweest,” vertelt Guido Keff, managing partner bij Nukuhiva Amsterdam. Deze mode- en lifestylewinkel verkoopt uitsluitend innovatieve en fair trade merken, waaronder Alchemist en Inti Knitwear. “Ik denk dat het evenement juist ook aantrekkelijk zou zijn voor winkels die nog geen duurzame producten verkopen. Dan breng je het meer onder de aandacht.”

Winkeliers pakken de Dutch Sustainable Fashion Week op verschillende manieren aan

Andere deelnemers zijn onder andere modezaken Tally Ho, Claudia Sträter, Mhoom en My Oh My en merken als Kuyichi, O My Bag en Alchemist. Een aantal van hen pakt de modeweek groots aan. Zo organiseert online retailer Brandmission in Haarlem een stylingsessie en zendt Het Groene Warenhuis in Hilversum een documentaire over duurzaamheid uit. Toch houden de meeste retailers het wat kleiner. “Wij geven tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week 10 procent korting op alle duurzame mode-, lifestyle-, haarproducten en accessoires,” vertelt Sanne Spaargaren, eigenaar van duurzame winkel Mhoom in Amsterdam. De winkel doet dit jaar voor het eerst mee en is benaderd door Goodbranz. Meerdere retailers, waaronder modemerk Miss Green, werken met kortingsacties. “Dit jaar geven we klanten 10 euro korting op alle producten, zodat zij kennis kunnen maken met duurzame mode. Verder stimuleren we acties die plaatsvinden op social media,” vertelt Maaike Groen, eigenaresse van Miss Green.

Keff: “Dutch Sustainable Fashion Week schudt consumenten wakker”

Hoewel niet alle ondernemers actief meedoen, hebben zij allemaal hetzelfde doel voor ogen: de campagne moet consumenten bewuster maken. “We juichen de modeweek toe. Ik denk dat het echt meer awareness creeërt onder consumenten, het schudt ze wakker,” zegt Guido Keff van Nukuhiva. “Ik denk wel dat winkels duurzaamheid meer moeten laten zien. Pas als consumenten het aangereikt krijgen, komt er vraag naar.” Hoewel ook Maaike Groen van Miss Green denkt dat er meer uit de modeweek te halen valt, hoopt ze wel te kunnen laten zien dat duurzame kleding ook fashionable kan zijn. “Veel consumenten zijn wel bewust, maar weten nog niet goed waar ze moeten zijn en wat ze ermee moeten. Door dit initiatief krijgt duurzame mode meer bekendheid,” vertelt ze.

Of de Dutch Sustainable Fashion Week grote invloed heeft op de toekomst, weten de meeste ondernemers niet te vertellen. “De jonge generatie is sowieso al bewuster dan de oudere, zegt Guido Keff. “En het wordt nu ook meer gestimuleerd. Niet alleen door zo’n week, maar ook grote merken zijn ermee bezig. Consumenten krijgen het steeds meer aangereikt.”

Foto 1: Dag van de Duurzaamheid Foto 2: Openingsevenement Dutch Sustainable Fashion Week

Dutch Sustainable Fashion Week