• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • E-commercebedrijven lanceren rekentool om CO2-impact bezorging te berekenen

E-commercebedrijven lanceren rekentool om CO2-impact bezorging te berekenen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

E-commerce heeft het leven voor veel shoppers makkelijker gemaakt, maar achter de wereld van gemak gaat ook een CO2-impact schuil. Om te meten welke impact pakketbezorging heeft en welke reductie-maatregelen genomen kunnen worden, wordt vandaag de rekentool ‘Bewust Bezorgd’ gelanceerd, zo meldt Thuiswinkel.org in een persbericht.

Het rekenmodel is ontwikkeld door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek in samenwerking met grote etailers zoals Bol.com, Wehkamp, Cooblue, Otto en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic. Een jaar lang is getest met de tool. Met de app kunnen webwinkels precies inzien hoeveel CO2-impact de pakketbezorging heeft een welk effect reductie-maatregelen hebben.

“We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen,” aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org in het persbericht. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. “Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Hoeveel uitstoot zorgt de bezorging van een pakketje? Een boek dat vandaag besteld wordt en ook vandaag nog geleverd wordt kost 29 gram aan CO2-uitstoot, zo meldt de NOS. Wordt het boek de volgende dag pas bezorgt dan is de uitstoot nog maar 19 gram. Een paar sneakers hebben een hogere uitstoot, 630 gram bij levering op dezelfde dag. Gaat het pakketje pas morgen mee voor bezorgen dan is de uitstoot nog maar 418 gram.

Nieuwe rekentool laat retailers de CO2-impact van bezorging uitrekenen

Verschillende voorbeelden van verduurzaming binnen het bezorgproces worden genoemd. Zo heeft Otto de logistieke processen aangepast zodat de vrachtwagens nog effectiever beladen kunnen worden, dit scheelt op jaarbasis ruim 80 vrachtwagens die de weg op moeten. Op straat is tegenwoordig ook de Coolblue-bezorger op de fiets te spotten. Eind 2018 werd zestig procent van alle pakketjes in de grote steden ak op de fiets bezorgd. Ook Wehkamp heeft de fietsbezorger gevonden en werkt samen met DHL en Fietskoeriers.nl. Door retouren te verwerken in samenwerking met Picnic hoeven er geen extra vrachtwagens de weg op.

Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, ziet de lancering van ‘Bewust Bezorgd’ als een stap in de goede richting, zo blijkt uit het persbericht. “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren om te verduurzamen. Mooi om te zien dat in de sector innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.”

Beeld: Unsplash

bewust bezorgt
Bezorging
co2-impact
E-commerce
Milieu
Thuiswinkel.org