‘Van tijdslot naar timefit’: 4 manieren waarop het bezorgproces verandert
bezig met laden...
De retail is onderhevig aan constante veranderingen. Zo blijkt ook uit het rapport Retail richting 2030: Retail Rules van INretail. Zo beschrijft het onderzoek de verandering in het bestelproces, de levering én retouren in dit proces. Het afgelopen jaar hebben we diverse concrete voorbeelden gezien van deze verandering. Een overzicht.
In het rapport wordt aangegeven dat richting 2030 de consument bepaalt, waar, wanneer en hoe hij toegang krijgt tot zijn bestelling. Dit is een verschuiving van een ‘tijdslot’ die een retailer of de logistiek dienstverlener aangeeft, naar een ‘timefit’, een moment die de consument uitkomt. “De wensen van de consument staan centraal, niet de mogelijkheden vanuit de retailer of logistiek dienstverlener,” aldus het rapport. De bezorgmogelijkheden nemen alleen maar toe en dienstverleners gaan juist letten op efficiënt gebruik van middelen. “Bedrijven die vandaag al bij de klant langskomen om levensmiddelen te bezorgen, kunnen ook de distributie van andere goederen gaan combineren.”
Het nieuwe bezorgen: van tijdslot naar timefit met pashokjes bij ophaalpunten en in-home leveringen
Waar een klant vaak nog thuis moet zijn om een pakket aan te nemen, test Zalando nu in samenwerking met Bpost in-home leveringen. Het idee van een bezorger die zomaar een huis binnen kan stappen, lijkt geen prettige. Toch gaf 90 procent van de deelnemers aan de test aan nog eens gebruik te willen maken van de service.
Voor de in-home leveringen wordt namelijk gebruik gemaakt van een ‘smart slot en deurbel’. Wanneer de bezorger arriveert drukt hij op de bel waardoor de klant een notificatie krijgt op hun telefoon. Op afstand kan de deur geopend worden door de consument en de levering wordt gestreamd waardoor direct meegekeken kan worden. Een levering kan altijd worden geweigerd ongeacht de reden of de tijd.
Is een in-home levering nog net een stap te ver, dan kan het voorbeeld van Amazon genomen worden. Door middel van ‘The Hub’ kan een pakket worden geleverd in een kluisjeswand. The Hub is op verschillende openbare plekken zoals stations, winkels en scholen geïnstalleerd, maar kan natuurlijk ook in appartementencomplexen worden geïnstalleerd. Met behulp van een unieke code kunnen de kluisjes geopend worden.
Bevalt de bestelling nou niet? Dan moet natuurlijk geretourneerd worden. Wehkamp werkt voor een makkelijker retourneerproces samen met boodschappenservice Picnic. De test werd afgelopen maart aangekondigd en ging van start in Amersfoort. De Wehkamp-retour kon meegegeven worden aan de bezorger van de Picnic-boodschappen. Beide partijen hebben ook de ambitie om de samenwerking uit te breiden naar de bezorging van wehkamp-bestellingen.
Wie de bezorger van een pakket met kleding heeft gemist en dit bij DHL of Bpost moet ophalen, kan tegenwoordig de items meteen passen. Bpost en DHL hebben namelijk paskamers geinstalleerd in enkele postkantoren. “Om voor een eventuele retourzending niet opnieuw op pad te hoeven, zijn er pashokjes in de winkels in Amsterdam en Den Haag. Een verkeerde maat of kleur kan dan meteen worden teruggestuurd,” aldus DHL in het persbericht destijds.
Inspirerende voorbeelden van het nieuwe bezorgen en retouren
Niet helemaal in de categorie ‘online bestellen en vervolgens weer retouren’, maar wel op het gebied van ‘tijdslot naar timefit’: Suittruck. De klant geeft aan wanneer het uitkomt en de kleermaker komt met de zogenoemde Suittruck op de aangegeven tijd om alle maten op te nemen. Vervolgens komt de vrachtwagen nog eens langs voor een pasronde en bij eventuele aanpassingen wordt het pak in het atelier in Amsterdam aangepast en binnen twee dagen perfect aangeleverd. Natuurlijk weer met de Suittruck.
Het gemak van de consument wordt met al deze opties voorop gesteld en zelfs leidend. Wanneer en hoe het de leverancier of de e-tailer uitkomt verdwijnt steeds meer tot de achtergrond.
Beeld: Unsplash