Een baan in de mode die bij je persoonlijkheid past: Visual Merchandising (I)
bezig met laden...
Een baan vinden die bij je past is net zo belangrijk als het vinden van de perfecte jeans. Een broek waarin je je goed voelt en die je elke dag wel aan wilt. Met het enorme aantal beschikbare banen, is het logisch dat starters in de modebranche zich soms overweldigd voelen.
In deze serie artikelen over ‘werken in de mode' worden verschillende carrièremogelijkheden belicht die ideaal zijn voor verschillende persoonlijkheden én waar bovendien veel vraag naar is. In deze eerste aflevering introduceren we de wereld van ‘Visual Merchandisers’, die een cruciale rol spelen in de representatie en presentatie van het merkimago.
Een baan als visual merchandiser is er een waarin creativiteit en de nieuwste trends samenkomen om de winkelvloer te transformeren, klanten te boeien en de merkboodschap over te brengen.
Waaruit bestaat het werk van een Visual Merchandiser?
Een goede Visual Merchandiser is een combinatie van creatief, bedrijfsstrateeg en professional. Hun werk is het creëren van een aantrekkelijke en bevredigende winkelervaring voor klanten, en daarmee zijn visual merchandisers bepalend voor het succes van de zaak.
In een concurrerende retailwereld staan modebedrijven voor grote uitdagingen. Dit is waar de rol van de Visual Merchandiser cruciaal wordt, zodat merken zich kunnen onderscheiden van de concurrentie.
Je hebt waarschijnlijk weleens van deze functie gehoord of een vacature gezien, maar mogelijk ben je je niet bewust van de rol en het belang ervan binnen de mode-industrie en weet je niet of het een functie is die bij je past.
Ben jij iemand…
...die in staat is sterke visuele concepten te creëren en te
realiseren, die zowel de producten als de merkessentie versterken.
...met het vermogen om actuele trends en ontwikkelingen in de markt te identificeren, te begrijpen en innovatief toe te passen bij de presentatie van modecollecties.
...die beschikt over de communicatieve vaardigheden om de ideeën van de collecties over te brengen op de rest van het team.
...met gevoel voor ontwerp en visuele compositie: je laat kleuren, silhouetten, texturen en grafische elementen samensmelten tot een geheel met visuele impact.
...die de doelgroep begrijpt en de visuele presentatie aanpast aan hun behoeften en wensen.
...die de effectiviteit van visuele presentaties kan evalueren en waar nodig aanpassen op basis van verkoopdata.
...die meerdere projecten en presentaties kan plannen en uitvoeren binnen strakke deadlines.
Dan is de functie van Visual Merchandiser perfect voor jou!
Wat doet een Visual Merchandiser?
De volgende taken behoren meestal tot de werkzaamheden:
Hoeveel verdient een Visual Merchandiser?
Volgens gegevens van het vacatureplatform Jobbird kan een Visual Merchandiser gemiddeld 30.000 euro per jaar verdienen in Nederland en 34.000 in België.
Maar wat betekent dit gemiddelde? Volgens cijfers van Glassdoor, een website waar werknemers anoniem bedrijven beoordelen, betaalt Inditex in Nederland visual merchandisers gemiddeld 2250 euro bruto per maand, op de voet gevolgd door Scotch & Soda en H&M met gemiddeld 2000 euro per maand. Het salaris van meer ervaren visual merchandisers kan volgens de site oplopen tot 3600 euro bruto per maand.
Hoewel een specifiek diploma niet essentieel is voor dit beroep, worden communicatieve, innovatieve en creatieve vaardigheden en commerciële interesse gewaardeerd. Starters met een achtergrond in communicatie, marketing, reclame en zelfs design worden op dit gebied vaak aangenomen.
De ESIC Business & Marketing School stelt dat mensen met gemiddeld 5 jaar ervaring of opleiding op dit gebied functies met meer verantwoordelijkheid bekleden, met jaarsalarissen die kunnen oplopen tot 50.000 euro.
Op het gebied van opleidingen zijn er veel voorbeelden, variërend van gespecialiseerde cursussen in Visual Merchandising tot Masters in Marketing Management en Modecommunicatie. Maar meestal bieden bedrijven ook interne trainingen aan voor mensen van andere afdelingen die zich willen ontwikkelen tot visual merchandiser.
Perspectieven en professionele ontwikkeling
Werken als Visual Merchandiser biedt diverse doorgroeimogelijkheden. Met opgedane ervaring is een coördinerende of leidinggevende functie een logische vervolgstap, maar je kunt je ook richten op online visual merchandising.
Kortom, Visual Merchandisers spelen een cruciale rol in de modedetailhandel. Ze combineren creativiteit en trendkennis om een boeiende winkelervaring te creëren en het merkimago op een onderscheidende manier te presenteren.