• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Een derde Nederlanders wacht met kerstinkopen tot ‘shopdagen’ als Black Friday

Een derde Nederlanders wacht met kerstinkopen tot ‘shopdagen’ als Black Friday

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Singles Day, een Chinese shopfeestdag, heeft gisteren het startshot gegeven van een seizoen van prijzencircussen. Black Friday en Cyber Monday volgen nog en in Groot-Brittannië vindt ook nog Boxing Day plaats na kerst. Uit onderzoek van Klarna blijkt dat een derde van de Nederlandse consumenten wacht met hun kerstinkopen tot deze speciale ‘shopfeestdagen’.

Klarna deed onderzoek onder 1000 Nederlandse consumenten voor de Emotional Shopping Index. Ruim een vijfde van de ondervraagden geeft aan al in de herfst op zoek te gaan naar artikelen voor de kerst. Uit de index blijkt dat de helft van deze shoppers artikelen of cadeaus voor de feestdagen online koopt, vrouwen (49 procent) iets vaker dan mannen (45 procent). Een vijfde van de consumenten koopt alle Sinterklaascadeaus via het internet.

Niet voor niets wordt de laatste week van November volgens SendCloud, een verzendtool voor online retailers, de drukste e-commerce week van 2018. Black Friday stoot voor het eerst in de geschiedenis Kerst van de troon als het gaat om de drukste dag van het jaar. Mede omdat Black Friday en Cyber Monday een week voor Sinterklaas vallen, wordt de laatste week van November de drukste week aldus het onderzoek.

Een derde Nederlandse consumenten wacht met kerstinkopen tot shopfeestdagen als Black Friday

“Het einde van het jaar is een prijzige periode voor veel Nederlanders, met alle feestdagen en diners die op de planning staan,” aldus Wilko Klaassen, general manager bij Klarna in het persbericht. “Om die reden worden de cadeaus en andere feestbenodigdheden al in grote getalen geshopt op Singles Day, Black Friday en Cyber Monday. Webshops bieden een rustiger alternatief voor de hectische fysieke winkels op deze dagen. Om de conversie in deze periode te verhogen, is het voor webwinkeliers van belang dat zij op scherp staan. Zorg bijvoorbeeld voor een aantal concurrerende aanbiedingen om consumenten naar de website te krijgen.”

Door de opkomst van onder andere Singles Day en Black Friday werd vorig jaar in het vierde kwartaal 11 procent meer omzet gedraaid aldus de Thuiswinkel Markt Monitor destijds. In het kwartaal werd een omzet van 6,9 miljard euro behaald in Nederland. Hoe massaal Singles Day kan zijn, van oorsprong een speciale shopping dag voor de vrijgezellen in China, bleek wel uit de verkoopcijfers van Alibaba, een Chinese online retailer. In de eerste vijf minuten van de online sale had de etailer al 3 miljard dollar aan waar verkocht, aan het einde van de dag kwam dit getal neer op 30,7 miljard dollar.

Beeld: pexels

Black Friday
Kerst
Singles Day