• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Eerste brandstore Marcha Hüskes is ‘een plek voor wisselwerking met klanten’

Eerste brandstore Marcha Hüskes is ‘een plek voor wisselwerking met klanten’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |INTERVIEW

Ze wilde dieper in contact komen met haar klanten en de doelgroep van de volwassen, werkende vrouwen beter bedienen. Om die reden gooide ontwerpster Marcha Hüskes, links op de homepagina-foto, het roer om. Ze stopte met de verkoop van haar collecties aan retailers, en opende een brandstore met atelier aan de Czaar Peterstraat in Amsterdam. Nu, bijna een jaar later, spreekt FashionUnited met Hüskes voor een update.

In oktober vorig jaar openden de deuren van je zaak. Hoe loopt het?

Hüskes: “Het gaat goed. Ik krijg inspiratie van de locatie en het contact met bezoekers. Ik ben zelf altijd in de winkel. De zaak dient ook meer als een studio, omdat het atelier eronder zit. Daardoor is er een fijne wisselwerking met de klanten, en kunnen we items op maat voor ze maken. Ook de reacties van klanten zijn positief. De collectie spreekt hen aan, en ze vinden het heldere en lichte interieur van de winkel mooi. Daarnaast staan ze erachter dat we hen in de winkel informeren over mijn visie.”

Waarom de overstap van de groothandel naar een eigen zaak?

“Voorheen richtte ik me met mijn modecollecties op verkoop aan retailers, zowel in Nederland als in het buitenland. Ik voelde me echter niet meer goed bij de manier van werken in de B2B-branche. Dat ik ieder seizoen een nieuwe collectie moest hebben. Daarnaast had ik behoefte aan meer contact met mijn uiteindelijke klanten, bijvoorbeeld om feedback te krijgen of ze te informeren over de collectie. Omdat dat in de B2B-business niet echt mogelijk was, dacht ik aan een radicale oplossing: een eigen winkel openen. Een plek waar een wisselwerking met klanten kan plaatsvinden.”

“Het was een grote switch om over te stappen naar een eigen zaak. Ik stopte met groothandel en ging niet meer naar beurzen. Verder werk ik nu niet meer samen met retailers en agenten. Aan de ene kant hak je daarmee in je cashflow, maar aan de andere kant zorgt het ervoor dat je kosten bespaart, waardoor je de winkelprijzen lager kunt houden.”

Wat kun je vertellen over de collectie die momenteel in de winkel hangt?

“De collectie bestaat uit tijdloze, basis-items, zoals pantalons, jurken en tops in verschillende modellen. De items zijn onder andere gemaakt van vegan leer, omdat ik geen echt leer wil gebruiken. Het alternatief is een kwalitatief goed materiaal met stretch. Omdat het tijdloze producten zijn, kunnen ze op verschillende manieren worden gecombineerd: stoer, chique of pittig. Een belangrijk aspect van mijn collectie is dat de items onderhoudsvriendelijk zijn en daardoor lang meegaan. Vandaar dat de kledingstukken bijvoorbeeld gemakkelijk te wassen zijn in de machine.”

Je werkt volgens het slow fashion-principe. Hoe komt dit tot uiting?

“Er hangt niet ieder seizoen een hele nieuwe collectie in de winkel. Het gaat juist om het finetunen van de collectie, dus inspelen op wat er op bepaalde momenten gaande is, bijvoorbeeld met betrekking tot het weer. Omdat de meeste producten worden ontwikkeld in het atelier, zijn de lijntjes kort. We kunnen snel inspelen op behoeftes van klanten. Het voordeel van dat atelier is ook dat producten op maat gemaakt kunnen worden. Niet alleen qua lengte, maar ook qua pasvorm. Dat maakt de items dan weer langer draagbaar. Dat is voor mij een stukje duurzaamheid. Niet per se het gebruik van biologische materialen, maar meer het meerdere seizoenen meegaan van items.”

“Typische slow fashion-items in de collectie zijn twee type broeken en blouses. Deze zitten al vier jaar lang in mijn collectie en hebben zo’n tijdloos silhouet, dat ze veel vrouwen mooi staan.”

“Klanten informeren over het stukje slow fashion, maar ook duurzaamheid en diervriendelijke producten vind ik essentieel. De modeindustrie gaat snel, en daardoor is er weinig aandacht voor gevoel en visie. Nu is er een kentering die steeds sterker wordt. Consumenten worden kritischer, en juist gevoeliger voor merken die daadwerkelijk een verhaal hebben. Ze betalen voor die merken een hogere prijs, maar weten dat wel waarvoor ze betalen, waar de extra kosten vandaan komen.”

Heb je een bepaalde doelgroep voor ogen?

“Mijn doelgroep is vrouwen van dertig plus. Volwassen vrouwen die een gezin hebben, en een drukke baan waarvoor ze er representatief uit moeten zien. Vrouwen die verantwoord kleding lopen en op zoek zijn naar items die tijdloos en kwalitatief lang houdbaar zijn. Het is een doelgroep waarvan ik vind dat deze weinig wordt bediend in het slow fashion-segment. Het valt mij en de klant op dat veel slow fashion-merken en retailers zich op jongeren richten, en uitsluitend op items zoals spijkerbroeken en T-shirts. Maar juist ook volwassen vrouwen zijn op zoek naar het stukje tijdloosheid en kwaliteit.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“De webshop wordt geherstructureerd en ik wil me voornamelijk gaan richten op het creëren van een ontmoetingsplek. Het gaat om de ontwikkeling van een soort platform in de winkel zelf waar merken en ontwerpers te vinden zijn die ook duurzaamheid en vegan mode aanbieden in het hoge segment. Van daaruit kunnen dan ook samenwerkingen ontstaan, of kunnen er inspiratie-evenementen worden georganiseerd. Ook wil ik graag mijn ervaring in de modeindustrie delen met jonge, opkomende ontwerpers of net afgestudeerden die iets voor zichzelf willen beginnen.”

Beeld: Marcha Hüskes

Marcha Huskes