• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Euro Shoe Group gaat 100 nieuwe Bristol-filialen openen

Euro Shoe Group gaat 100 nieuwe Bristol-filialen openen

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Het moederbedrijf van Bristol, Euro Shoe Group, gaat fors investeren in de keten Bristol. Er komen 100 nieuwe winkels bij en bestaande filialen krijgen een restyling. Daarnaast worden alle Belgische en Luxemburgse filialen van Shoe Discount ook omgebouwd tot Bristol-ketens.

In de komende 4 à 5 jaar wordt het aantal filialen van Bristol flink uitgebreid, zo komen er 70 winkels bij in Nederland en 30 in de Benelux. Ook worden de bestaande filialen restylet. Dat gaat Euro Shoe Group 15 miljoen euro kosten. Met de forse investering wil het familiebedrijf ‘anticiperen op de nieuwe behoeften van consumenten door een sterke fysieke aanwezigheid te verzekeren aangevuld met een belangrijke online aanwezigheid’.

CEO Kurt Moons: “We willen uiteindelijk groeien naar 350 Bristol-winkels in de Benelux. Voor ons is en blijft de fysieke retail het meest belangrijk. De Bristol-webshop ondersteunt in deze strategie de fysieke filialen als service- en afhaalpunt. Deze omnichannelaanpak en -aanwezigheid heeft als doel steeds dicht bij onze klanten te zijn: zowel on- als offline.” Door de ketens te rebranden en onder één naam onder te brengen, wil Euro Shoe Groep de aanwezigheid zo uitbouwen dat het kan uitgroeien tot ‘absolute marktleider in de Benelux’.

Euro Shoe Group investeert in Bristol dankzij sterke groei

Menig schoenenketen is in de afgelopen twaalf maanden omgevallen door de moeilijke marktomstandigheden. Toch deden de ketens van de Euro Shoe Group het een stuk beter, waardoor het mogelijk was om extra te investeren. “Ons bedrijf laat de afgelopen periode sterke groeicijfers zien, we presteren beter dan de markt. Afhankelijk van het segment doen we het 2 procent tot 8 procent beter dan onze concurrenten. Daarom hebben we als directie en in samenspraak met de aandeelhouders besloten om extra te investeren,” stelt CEO Kurt Moons in een persbericht.

Natuurlijk kreeg het bedrijf wel iets mee van de faillissementen van het afgelopen jaar, erkent salesmanager Dick van Dijk. “Bristol ondervond in 2014 en 2015 invloed van uitverkopen als gevolg van de faillissementen van onder andere Schoenenreus, Scapino, V&D, Perry Sport en Aktiesport. Als familiebedrijf bleef Bristol echter stevig overeind staan,” licht hij toe. Sterker nog, hij zag de cijfers groeien. “De laatste maanden boeken we zelfs een forse vooruitgang en presteren we ruim 6 procent beter dan de Nederlandse markt. De totale schoenenmarkt in fysieke retail daalt met 3,2 procent daar waar Bristol met 3,5 procent stijgt. Deze lijn willen we met de restyling verderzetten.”

Opvallend is dat er bij de nieuwe branding nog steeds gefocust wordt op fysieke winkels. “Maar door al die faillissementen is er nu veel ruimte voor nieuwe winkels in Nederland”, licht Moons toe aan De Tijd. “Onze online winkels zijn zeker belangrijk, maar onze bakstenen winkels zijn nog steeds het belangrijkste.”

Restyling Bristol-winkels: nieuw logo en nieuwe slogan

Met de nieuwe restyling verdwijnt het vertrouwde geel-blauwe logo van Bristol uit het straatbeeld. Er komt een rood-wit logo voor in de plaats. De eerste logo’s in nieuwe kleuren zullen vanaf oktober 2016 in het straatbeeld komen en tegen het voorjaar van 2017 zullen alle winkels voorzien zijn van de nieuwe look. De volledige verbouwing zal tegen het eind van 2017 zijn afgerond.

Euro Shoe Group benadrukt in het persbericht dat het aanbod in de winkels hetzelfde blijft. “Schoenen en kleding van een goede kwaliteit, tegen betaalbare prijzen voor het hele gezin,” laat het bedrijf in het persbericht weten. Om die visie kracht bij te zetten kiest de groep ook voor een nieuwe slogan: “Er zit een beetje Bristol in iedereen!”

Shoe Discount verdwijnt uit het Belgische straatbeeld

Door de nieuwe plannen zal Shoe Discount over een tijdje niet meer in België te vinden zijn. Het imago van Shoe Discount was een beetje te negatief, licht de CEO toe aan de Belgische krant De Tijd, en dat was reden om de keten te laten verdwijnen. “Het woord 'discount' klinkt verouderd. We zijn nog wel een discountspeler, maar we hoeven dat niet meer in onze naam uit te dragen. Ook ’shoe’ dekt niet meer de lading, want we verkopen dus ook veel kleding,” aldus de CEO.

COO Stefaan Van Weyenbergh vult aan: “Het Shoe Discount-merk is enorm gekend, maar is te beperkend voor het huidige aanbod van schoenen, textiel, sport en accessoires. Dit weerhoudt mensen ervan onze producten te komen ontdekken in onze winkels of via onze webshop. Met de rebranding willen we onze huidige en potentiële klanten laten kennismaken met ons volledige assortiment.”

Door de merknaam Bristol ook in België en Luxemburg te gebruiken, wil Euro Shoe Group gaan ‘voor één sterk retailmerk in de Benelux, met lokale accenten’. Het concept verandert echter ‘niet zoveel’, vertelt Moons in de Belgische krant De Tijd. “Beide ketens verkopen schoenen aan lage prijzen. In Nederland besteden we wel iets meer aandacht aan kleding dan in België. 20 procent van de omzet in België komt van kleding, terwijl dat percentage in Nederland op 40 procent ligt. Die verhoudingen blijven zo na de ombouw van Shoe Discount tot Bristol.”

Euro Shoe Group is het moederbedrijf van Nederlandse schoenenketen Bristol en de Belgische en Luxemburgse ketens Shoe Discount en Advance. De groep bezit zo’n 328 vestigingen in de Benelux en ieder merk heeft ook een webwinkel. Er zijn meer dan 3.000 medewerkers werkzaam binnen het bedrijf, waar jaarlijks meer dan 18 miljoen artikelen worden verkocht. De retailomzet bedraagt zo’n 295 miljoen euro. Het bedrijf werd in 1947 opgericht door de broers Albert en Omer Vanaudenhove, die toen hun eerste winkel openden. Zij droegen het bedrijf uiteindelijk over aan hun zonen, en tot op de dag van vandaag is het een familiebedrijf. Inmiddels is ook CEO Kurt Moons aan boord gekomen om het bedrijf te versterken.

Beeld: Euro Shoe Group

advance
Bristol
Shoe Discount