• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Moederbedrijf Bristol kondigt grote uitbreiding aan

Moederbedrijf Bristol kondigt grote uitbreiding aan

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Euro Shoe Group, het moederbedrijf van schoenenketen Bristol, gaat tientallen vestigingen openen in Nederland. Het Belgische familiebedrijf heeft de uitbreidingsplannen aan RTL Z bevestigd.

In de gehele Benelux bezit Euro Shoe Group 327 schoenwinkels, waar ruim 3.000 mensen werkzaam zijn. In Nederland heeft de groep de Bristol-keten, die goed is voor 123 vestigingen. De Belgische winkels van de Euro Shoe Group dragen de namen Shoe Discount en Avance.

Voor België en Nederland liggen er ambitieuze uitbreidingsplannen, laat bestuursvoorzitter Kurt Moons aan RTL Z weten. Het is niet bekend hoeveel winkels erbij zullen komen, maar het gaat om ‘een interessant aantal, zeker tientallen’. De uitbreidingsplannen zullen volgende week door Euro Shoe Group gepresenteerd worden. Het bedrijf liet aan RTL nog niet los over de mogelijkheid van een overname.

Ambitieuze uitbreidingsplannen van Euro Shoe Group

De uitbreidingsplannen zijn opmerkelijk, want in de afgelopen maanden is menig schoenketen in de problemen gekomen en failliet gegaan. Zo ging Macintosh Retail Group over de kop, het bedrijf waar schoenenwinkels Dolcis, Invito, Manfield, PRO 0031, Scapino, Steve Madden onder vielen. Alle ketens maakten een doorstart, behalve Steve Madden.

Ook schoenenketens Taft, House of Shoes, Bootsshoes, Schoenenreus en Van Dalen Schoenen gingen ten onder, mede door de moeilijke marktomstandigheden.

Bristol rolde eerder al nieuw winkelconcept uit

In maart kondigde Bristol al een nieuw winkelconcept aan, dat werd uitgerold in de Nederlandse Bristol-filialen. Zo werd de indeling veranderd, gingen alle schoenendozen naar het magazijn in plaats van boven op de stellages en kwam er een watertap voor de klanten.

“De consument stelt hogere eisen,” lichtte Van Dijk destijds toe aan FashionUnited. In tijden waarin winkelketens met bosjes omvallen en de winkelstraat steeds leger wordt, moet je blijven aansluiten bij de klant, stelt de salesmanager. Daarom bleef het familiebedrijf investeren in de winkels en het personeel. We zijn ook altijd blijven investeren in de filialen zelf,” vertelde hij trots. “Op de vloer wordt de omzet gemaakt. Als het op de vloer niet werkt, dan gaat het niet lukken.” Het resulteerde het afgelopen jaar in een volumestijging van 10 procent.

In het najaar worden nog tien winkels omgebouwd volgens het nieuwe concept. Daarna volgen de overige winkels, en de volledige uitrol moet eind 2017 klaar zijn. Bristol heeft in totaal 123 filialen in heel Nederland.

Beeld: Euro Shoe Group

Bristol
Euro Shoe Group