Europese verkiezingen: E-commerce sector wil vaart achter interne Europese digitale markt

Een digitale interne markt op Europees niveau, dat is de wens van Ecommerce Europe, aldus een persbericht. Een geharmoniseerde markt maakt het volgens de organisatie mogelijk voor Europese bedrijven om te concurreren met spelers buiten Europa.

“Zaken als de Brexit en de groei van euroscepticisme doen afbreuk aan de Europese eenheid die essentieel is om als Europa om te kunnen gaan met belangrijke uitdagingen die vooral vanuit de Verenigde Staten en Azië op ons afkomen, zoals de innovatie wedloop en technologische vooruitgang,” aldus Thuiswinkel.org in het bericht, dat onderdeel is van de overkoepelende organisatie Ecommerce Europe.

“De beleidsbepalers van de EU moeten een nieuwe ambitie voor de digitale interne markt formuleren, waarmee we die kunnen versterken en beter kunnen harmoniseren,” aldus Marlene ten Ham, secretaris-generaal van Ecommerce Europe, in het persbericht. “Ze moeten met deze nieuwe verkiezingen gebruikmaken van de mogelijkheid om een sterke politieke visie op te bouwen rondom digital commerce. We hebben namelijk behoefte aan een Europese Unie die binnen en buiten de EU eerlijke concurrentie en kansen nastreeft en die ervoor zorgt dat Europese webwinkeliers kunnen groeien.” Onder andere een eenvoudigere en toekomstbestendige wet- en regelgeving is volgens Ten Ham een belangrijk agendapunt naast het ontwikkelen van nieuwe technologieën en een veiligere digitale omgeving voor consumenten en bedrijven. “Deze nieuwe visie moet worden gebaseerd op een open dialoog met alle stakeholders en alle vertegenwoordigers binnen de e-commerce sector moeten hieraan willen bijdragen.”

Europese e-commerce sector wil nieuw plan voor interne Europese digitale markt

Op 23 mei zijn de stembussen voor de verkiezingen voor het Europese Parlement weer open. “De Commissie-Juncker heeft in het begin van zijn mandaat het ambitieuze plan opgepakt om een Europese digitale interne markt op te zetten. Ondanks de vorderingen die de afgelopen vier jaar zijn gemaakt, moet er nog steeds veel gebeuren om een dergelijke markt echt te realiseren,” aldus het bericht. Volgens Ecommerce Europe zou een digitale interne markt positief zijn voor bedrijven, werknemers en consumenten binnen de EU. “Een sterke Europese markt zal zowel het concurrentievermogen ten opzichte van de rest van de wereld als het keuzeaanbod voor Europese consumenten flink laten stagen.” Het Europees Parlement stemde in 2018 al voor een nieuwe wetgeving omtrent geoblocking bij webshops. Alle prijzen en kortingen die op webshops aangeboden worden, moeten voor iedere inwoner van de EU hetzelfde zijn. Hierdoor zijn consumenten vrij in de keuze van een webshop in het binnen- of buitenland.

Beeld: Pexels

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN