• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • FNV sleept Wibra voor rechter: NOW-uren winkelmedewerkers moeten kwijtgescholden

FNV sleept Wibra voor rechter: NOW-uren winkelmedewerkers moeten kwijtgescholden

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retailketen Wibra heeft tijdens de lockdown subsidie gekregen om de lonen door te betalen, maar wil nu dat gesubsidieerde uren in de zomer onbetaald worden ingehaald door de medewerkers. Dit meldt vakbond FNV Winkelstraat in een persbericht. FNV sleept Wibra dan ook voor de rechter om goede afspraken af te dwingen voor de medewerkers.

FNV eist dat de uren die al via de NOW-regeling gecompenseerd zijn, worden kwijtgescholden. De NOW, Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid, compenseert bedrijven die omzetverlies hebben geleden door de pandemie zodat ze de lonen kunnen blijven betalen en baanbehoud gegarandeerd wordt. Medewerkers zijn volgens FNV minder ingezet bij de keten waardoor er min-uren zijn ontstaan. Deze min-uren moeten ingehaald worden op een ander moment. “40, 50 of zelfs 100 uur inhalen, combineer dat maar eens met een tweede baan of met je gezin. Wij hadden liever dat de minister had ingegrepen, we zijn nu genoodzaakt om naar de rechter te stappen. Aan de NOW moeten veel meer voorwaarden worden gesteld. Wij betalen als samenleving miljarden euro’s. Kapitaal-gestuurde bedrijven hebben te veel ruimte om de NOW puur voor eigen gewin in te zetten,” aldus Linda Vermeulen, vakbondsbestuurder van FNV, in het bericht.

FNV eist bij de rechter dat de opgebouwde min-uren die al gecompenseerd zijn via de NOW-regeling worden kwijtgescholden. Daarnaast wil de vakbond met de directie om de tafel om oplossingen te vinden voor de resterende min-uren en andere problemen die in de winkels spelen, zoals een te lage personeelsbezetting.

Wibra reageert via een schriftelijke verklaring aan FashionUnited op het nieuws. “We hebben vernomen dat FNV van plan is om een rechtszaak aan te spannen tegen Wibra. Hoewel we nog geen dagvaarding hebben ontvangen, zien we een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet,” aldus een woordvoerder van het bedrijf.

“Het gaat om de toepassing van de CAO-regeling met betrekking tot plus- en min-uren, in de CAO Retail Non-Food. Door de lockdown was er in de eerste maanden van dit jaar minder werk in de winkels. Daarom hebben veel winkelmedewerkers minder uren kunnen draaien. Iedere medewerker krijgt de mogelijkheid om deze uren later weer in te halen. Daarbij worden maximaal 35% van de contracturen gecompenseerd. Dit is in lijn met de wijze waarop de CAO al jaren wordt toegepast in de branche. Bij Wibra horen we dat medewerkers blij zijn met de flexibiliteit van deze regeling.”

“Bij sommige medewerkers gaat het nu wel om meer min-uren dan gebruikelijk. Daarom heeft de directie overlegd met de ondernemingsraad over de wijze waarop de regeling wordt toegepast. Waar dat nodig is gaat Wibra flexibel om met individuele situaties. De ondernemingsraad heeft vervolgens expliciet duidelijk gemaakt achter de toepassing van de regeling te staan. Ook brancheorganisatie INRetail bevestigt de correcte toepassing van de regeling.”

“We benadrukken dat iedereen gewoon wordt betaald volgens contracturen: onze medewerkers werken de ene maand wat meer uren en de andere maand wat minder uren, voor een vast maandsalaris. Ook de bewering van FNV dat alle min-uren nog deze zomer moeten worden ingehaald, wijzen we van de hand.”

“In de communicatie wijst FNV ook op het gebruik van de NOW-regeling door Wibra. Dat is opmerkelijk, omdat dit niets te maken heeft met de CAO-bepaling en de wijze waarop die wordt toegepast. Bovendien heeft minister Koolmees onlangs nog in antwoord op kamervragen bevestigd dat Wibra voldoet aan de regels van de NOW, en dat de inzet van plus- en min-uren in het kader van de lockdown een zaak is tussen CAO-partners. FNV is geen CAO-partner voor de CAO Retail Non-Food.”

Coronavirus
FNV
Lockdown
Wibra