• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Google: Zo kunnen retailers inspelen op het huidige koopgedrag

Google: Zo kunnen retailers inspelen op het huidige koopgedrag

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Retail

Soms koopt men op impuls. Op andere momenten is echter iets meer denkwerk nodig voor het bepalen van het ideale merk of product, of het nu gaat om een grote of kleine aankoop. Ruim 65 procent van de consumenten die via de smartphone kleding koopt, wendt zich eerst tot een zoekmachine voordat deze daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Dat concludeert Google in de vijfdelige omnichannel-gids voor retailers ‘Shopping micro-moments guide: How to be there and be useful for Shoppers’. Volgens Google, dat samen met marktonderzoeker Ipsos onderzoek deed naar het koopgedrag van mensen, gaan de meeste consumenten eerst op zoek naar ideëen en inspiratie voordat zij een product kopen.

In de I-need-some-ideas’-fase, zoals Google de hierboven beschreven trend noemt, zijn de meeste consumenten nog niet merkbewust. Ongeveer 90 procent van de smartphoneshoppers zegt in deze fase nog niet zeker te zijn van het specifieke merk waarvan zij een aankoop willen doen. Dat is volgens Google ideaal voor retailers: “Winkeliers en merken kunnen hun producten hierdoor makkelijk op de overwegingslijst van consumenten brengen, want ze zoeken niet specifiek op merk maar op product,” aldus het bedrijf.

Google: Merendeel consumenten zoekt voor aankoop eerst naar inspiratie

Uit het onderzoek van Ipsos blijkt dat 40 procent van de zoekopdrachten over producten op Google, uitgevoerd door smartphoneshoppers, is gericht op een brede categorie. “In de ’I-need-some-ideas’-fase zoeken veel consumenten met ruime zoektermen als ‘slaapkamermeubelen’ of ‘sportkleding voor vrouwen’,” zegt Google in aanvulling op de cijfers. Volgens het bedrijf is het in deze fase van het koopproces daarom belangrijk voor retailers om aanwezig en bruikbaar te zijn. “Als je als merk bijvoorbeeld een breed assortiment van banken aanbiedt, moet je tevoorschijn komen als mensen zoeken op zowel ‘banken’, ‘slaapbanken’, ‘ligbanken’ als ‘sofa’s’.”

”De rol van een retailer is om inspiratie en ideëen met inhoud te bieden”

In dit vroege stadium van het koopproces, is het volgens Google bovendien belangrijk voor retailers om de inspiratie en ideëen te bieden waar consumenten behoefte aan hebben. Ten eerste moet de mobiele website van een retailer of merk in staat zijn om een nuttige winkelervaring te bieden voor consumenten in de ’I-need-some-ideas’-fase. Daarnaast is het voor retailers belangrijk om veel beeld te bieden. “Mensen die ten minste een keer per week via hun smartphone zoeken en winkelen zeggen dat afbeeldingen erg belangrijk zijn tijdens het koopproces. Beelden zijn namelijk de snelste en makkelijkste manier om een idee te krijgen van een product,” aldus Google. Het hebben van goede kwaliteitsfoto’s van producten is volgens het bedrijf dus essentieel voor retailers.

Als laatste speelt video tegenwoordig een belangrijke rol bij het aankoopproces van consumenten. Volgens het onderzoek van Ipsos brachten mensen uit de Verenigde Staten in 2015 dubbel zoveel tijd door met het kijken van mode-inspiratievideo’s op YouTube dan in het jaar daarvoor. “Consumenten hanteren tegenwoordig liever video’s om ideëen over producten op te doen. Zorg als retailer dat je met video’s authentiek blijft aan je merk of productcategorie. Als je bijvoorbeeld een retailer in accessoires of sieraden bent, zijn video’s als ‘Hoe combineer je kettingen?’ of ‘Welke accessoires bij een zwarte jurk?’ de meest nuttige video’s om de doelgroep te inspireren,” aldus Google.

Beeld: Google Facebook, Professional.swarovski.com

Google
Koopgedrag
Omnichannel
Retailers