Helft consumenten verwacht over vijf jaar de meeste aankopen te doen via mobiel
bezig met laden...
Het is geen onbekend gegeven dat shoppen via mobiel steeds groter wordt. Dit jaar geeft 65 procent van de shoppers aan zijn mobiele telefoon te gebruiken tijdens het online shoppen, zo blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek.
Het aandeel van mobiele aankopen zal alleen maar verder stijgen volgens de ondervraagden van het onderzoek. Namelijk de helft van de consumenten voorspelt aan over vijf jaar het gros van zijn online aankopen via mobiel te doen. De deelnemers aan het onderzoek verwachten eveneens dat het aandeel van online aankopen in de totale bestedingen zal stijgen naar 38 procent binnen vijf jaar. Op dit moment zijn de online aankopen 27 procent van de gehele bestedingen.
De online aankopen van kleding zullen in 2024 naar verwachting 39 procent van de totale mode-omzet uitmaken, zo blijkt uit het onderzoek. De categorie footwear & lifestyle ziet het online aandeel juist afnemen, zo is de verwachting van het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek. Hier wordt verwacht dat het aandeel van 43 naar 41 procent daalt.
Online shoppen brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee, zo komt naar voren in het onderzoek. Namelijk 60 procent van de ondervraagden wil niet worden herkend op een website. 77 procent van de consumenten verwacht altijd een gepersonaliseerd aanbod te krijgen, maar 67 procent wil niet dat verzamelde data wordt gebruik om het aanbod te personaliseren. Deze paradox is dus een grote uitdaging. Maar 27 procent van de deelnemers aan het onderzoek vindt het geen probleem als bedrijven data gebruiken om een persoonlijk aanbod te maken.
Het onderzoek telt vijfduizend respondenten.
Foto: Pixabay.com