Hema assortiment moet worden verbeterd volgens CEO Jegen
bezig met laden...
Hema-topman Tjeerd Jegen ziet nog veel groeikansen voor het Nederlandse warenhuis, maar beseft ook dat er dan wel dingen moeten veranderen. “Als je de merkfilosofie perfect uitvoert en toch ziet dat je het moeilijk hebt ten opzichte van de concurrentie, dan moet je heel goed nadenken over het bestaansrecht van je formule. Maar die uitvoering is nog niet goed,” vertelt Jegen in een interview met Z24.
Het belangrijkste verbeterpunt betreft het assortiment. “We hebben nu 25.000 artikelen in het assortiment. Dat is zo gegroeid, maar het is te veel,” stelt Jegen. Zo heeft het merk dit jaar een deel van de fietsproducten uit de schappen gehaald. Ook denkt de directeur dat het assortiment beter kan worden aangepast per winkel. Op het vlak van mode, gelooft Jegen dat in de grote steden en in het buitenland vooral basic kledingstukken zoals t-shirts, truien en ondergoed het goed zullen doen. In de filialen die buiten stedelijke gebieden zijn gevestigd, zou juist meer ruimte zijn om modieuzere items aan te bieden.
Verder stelt de CEO dat het bedrijf in de afgelopen jaren snel is gegroeid, wat onder andere heeft geresulteerd in logistieke problemen. Ook denkt Jegen dat nog verbetering kan plaatsvinden op het gebied van marketingcommunicatie. Aan het begin van 2015 lanceerde de retailer een campagne waarin de lage prijzen werden benadrukt, terwijl klanten volgens Jegen ook op zoek zijn naar kwaliteit en mooie ontwerpen.
De plannen die Jegen heeft, zijn in Nederland vooral gericht op het realiseren van groei met de huidige winkels. Daarnaast breidt het bedrijf ook buiten de landsgrenzen uit: onlangs ging de eerste Hema-winkel op een buitenlands vliegveld open in Londen.