• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • Hema breidt uit naar de VS en Canada

Hema breidt uit naar de VS en Canada

Door Esmerij van Loon

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

Hema heeft een overeenkomst gesloten met het Walmart concern om Hema op de Amerikaanse markt te introduceren. Dat betekent dat consumenten in de Verenigde Staten al vanaf deze zomer producten van Hema kunnen kopen via Walmart.com. Na de online introductie wil Hema ook fysieke winkels openen op het Noord-Amerikaanse continent. Het gaat om complete Hema-franchises in Canada en Hema shop-in-shops bij Walmart. Het bedrijf verwacht dat de eerste winkels waarschijnlijk dit najaar, maar in ieder geval dit jaar de deuren kunnen openen in Ontario in Canada.

Hema naar Amerika: "historische stap"

CEO Tjeerd Jegen noemt de uitbreiding van Hema naar Amerika in het persbericht "een historische stap". Hij refereert aan de Hema oprichters Leo Meyer en Arthur Isaac (die midden jaren twintig van de vorige eeuw ook De Bijenkorf runden, red.) en hoe zij in de VS kennismaakten met eenheidsprijzenwinkels en dit concept in 1926 met de opening van de eerste Hema naar Nederland haalden.

Hema start in Amerika met de online verkoop van huishoudelijke artikelen. Daarna zal het assortiment stap voor stap worden uitgebreid. Bij de expansie naar de VS hanteert Hema dezelfde groeistrategie als eerder in Europa en Azië. Het retailbedrijf breidt uit via partners, eigen online kanalen in combinatie met die van andere bedrijven, masterfranchises en groothandel. Recente voorbeelden zijn de samenwerking met Wehkamp voor de verkoop van het Hema babyassortiment en andersom met Albert Heijn voor de verkoop van etenswaren bij Hema-filialen in Utrecht. Het is een brede strategische aanpak die volgens het bedrijf vruchten afwerpt en risico spreidt.

Nieuw is dat Hema in de VS de plaatsnaam Amsterdam aan de bedrijfsnaam toevoegt. Door de nadruk te leggen op haar Nederlandse oorsprong kan Hema Amsterdam zich in Noord-Amerika beter onderscheiden is de gedachte.

Hema heeft woensdag ook de kwartaalresultaten bekend gemaakt. Het bedrijf rapporteert over de eerste drie maanden van 2019 een omzetgroei van 2,5 procent naar 298,7 miljoen euro. De groei is te danken aan nieuwe winkels en verkoopkanalen. Bij een gelijk aantal winkel groeide de Hema-omzet 0,3 procent. De omzetgroei is niet in winst vertaald: onder de streep werd een nettoverlies gemeld van 10,7 miljoen euro, tegen 6 miljoen over dezelfde periode in 2018. Hema wijt dit aan een eenmalige fiscale post van 2 miljoen euro en de overstap naar een nieuwe boekhoudingsstandaard. Tjeerd Jegen zegt in een reactie dat vooral de online omzet een belangrijke bijdrage levert aan de omzetgroei van het bedrijf. Dat is opvallend omdat Hema online een forse inhaalslag heeft gemaakt.

Foto: Hema NL

HEMA
WALMART