Hema doet aangifte wegens bedreiging personeel bij Zwarte Piet-ruzie

De directie van Hema heeft aangifte gedaan wegens bedreiging. De dreigementen volgden na een rel rond Zwarte Piet, die zich op Facebook afspeelde. Daar postte een oplettende voorbijganger namelijk een foto van een Zwarte Piet-pop die in de Nijverdalse winkel hing, in plaats van een ‘zwarte vegen-piet’.

Op Facebook werd de foto met de Zwarte Piet-pop gepost, met de vraag waarom er nog Zwarte Piet-poppen in de winkel hingen. Hoewel het warenhuis meteen met een reactie kwam dat de poppen verwijderd zouden worden en dat dat tevens in heel Nederland zou gebeuren, ontaarde het toch in een digitale ruzie tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Er kwamen zelfs bedreigingen uit voort die gericht waren tegen het gehele Hema-personeel, en daarom heeft de directie aangifte gedaan.

“Sinds zondagmiddag zijn er dingen gezegd die echt niet kunnen en daarvan hebben wij aangifte gedaan,” zegt woordvoerder Arnold Drijver in het Algemeen Dagblad. Hij laat aan de krant weten dat Hema niet wil deelnemen aan de Zwarte Piet-discussie, maar wel rekening wil houden met gevoeligheden rond het onderwerp. Maar eigenlijk kan je het niet goed doen, vindt hij. “Waar je ook voor kiest, er zal altijd wel iemand het niet met je eens zijn.”

Op Facebook heeft het warenhuis inmiddels een statement geplaatst: “Hema wil geen platform zijn voor een discussie over zwarte piet en wij gaan hier dan ook niet meer op in. Hierbij nogmaals ons eerder gecommuniceerde beleid: Hema kiest vanaf dit jaar in haar communicatie uitingen voor schoorsteenpieten. Wij vinden dat wij daarmee nauw aansluiten bij het Sinterklaas-verhaal en de beleving van het kind, waarbij piet cadeaus komt brengen via de schoorsteen en daarom zwarte vegen van roet heeft. Hema is er voor iedereen. Wij zijn ons bewust van de maatschappelijke discussie en wij hebben de beleving van het kind als uitgangspunt genomen'.” De bedreigingen zijn inmiddels verwijderd.

Begin augustus maakte De Bijenkorf bekend de Zwarte Piet-poppen in de Bijenkorf in Amsterdam dit jaar een ‘make-over’ te geven; ze werden goudkleurig. Het warenhuis verklaarde dat het in lijn was met de luxestrategie, maar erkende wel rekening te houden met de gevoeligheden rond het thema.”

Beeld: Facebook Hema

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN