Modeavontuur van Addy van den Krommenacker gaat verder
bezig met laden...
Paspop met of zonder sjaaltje? Toch maar zonder. De Nederlandse couturier Addy van den Krommenacker houdt zich nog even bezig met de finishing touches van het interieur van zijn pop-up store in de Amsterdamse Bijenkorf. Vervolgens maakt hij snel een rondje langs alle rekken en checkt of alles klopt. Na goedkeuring kunnen enkele gasten alvast een blik op de collectie werpen voordat de officiële opening begint.
“Dit is dan echt weer zo’n modeavontuur van Addy,” vertelt zangeres en presentatrice Sandra Reemer, die de opening mag presenteren. “Een modeavontuur dat aangeeft dat hij als persoon heel krachtig is en gewoon doorgaat ondanks alles wat er met hem is gebeurd. Ook laat het zien dat het merk Addy van den Krommenacker heel sterk is. Dat is de reden waarom de pop-up store hier in Bijenkorf Amsterdam geopend gaat worden.” Met een grote lach neemt de ontwerper de microfoon van Reemer over. “Ik ben in ieder geval heel trots dat ik hier een pop-up store mag openen. Ik hoop dat iedereen de collectie waardeert en dat het een mooi succes mag worden,” aldus de couturier. Van den Krommenacker knipt met een gouden schaar het symbolische lintje door, gevolgd door een daverend applaus.
Addy van den Krommenacker opent pop-up in Bijenkorf Amsterdam
De pop-up store sluit aan bij het nieuwe beleid van de Bijenkorf waarbij het warenhuis zich voornamelijk richt op het luxe segment. In dit geval moest de samenwerking ook met een ontwerper van Nederlandse bodem zijn. Marinte Sopacua, inkoopassistente designerwear dames van de warenhuisketen: “We vinden dat Nederlandse ontwerpers beter gepresenteerd moeten worden in ons assortiment. Als we het over succesvolle ontwerpers hebben, kunnen we natuurlijk niet om Addy heen. Een jaar geleden hebben we hem benaderd en na een paar gesprekken zijn we er vrij snel uitgekomen.”
Samen met de ontwerper heeft de Bijenkorf het assortiment voor de ‘winkel’ uitgezocht. Het betreft de ready-to-wear zomercollectie van 2015. Cocktailjurken en jasjes in de kleuren nude, goud, roze, babyblauw of wit met een bloemenprint. Volgens Van den Krommenacker moet iedere dame de nude kanten jurk in haar kast hebben. De prijscategorie van het assortiment ligt rond de vijfhonderd euro.
“Ik heb door de jaren heen wel een imago opgebouwd,” vertelt Van den Krommenacker. “Mensen kennen mij vooral van de lange jurken. Ik wil laten zien dat ik ook andere jurken maak. Met deze pop-up geef ik aandacht aan mijn ready-to-wear collectie. Toch blijft het gekleed,” lacht de ontwerper. Ondertussen wordt hij begroet door verschillende bekenden die hem complimenteren met de winkel.
Addy van den Krommenacker: ‘Met deze pop-up geef ik de aandacht aan mijn ready to wear collectie.’
Slechts drie weken zal de tijdelijke winkel te bezoeken zijn in de hoofdstad. Vervolgens gaat het concept door naar andere filialen, waar het wederom drie weken te zien zal zijn. Na Amsterdam gaat de pop-up door naar Den Haag, Rotterdam en Maastricht. Omdat de warenhuisketen zich meer wil richten op het hogere segment is gekozen voor Amsterdam als eerste plek. “Dit filiaal is natuurlijk ons uitblinkertje. Hier komen de meeste klanten die duurdere artikelen kopen. Aangezien deze collectie ook in de hogere prijsklasse valt, is dit filiaal dus de juist plek om het idee te testen,” aldus Spacua. Volgens haar is het zeker de bedoeling om hierna volgende samenwerkingen met andere ontwerpers aan te gaan. “We zijn wel in gesprek, maar hebben nog niks concreets.”
Voor de Nederlandse couturier is het niet zijn eerste pop-up store. Op 18 mei 2014 opende de ontwerper een tijdelijke winkel in het Zuid-Franse Cannes. Gedurende de maanden mei, juni en juli werd daar de prêt-à-porter collectie, de speciale after beach collectie en een deel van de couturecollectie verkocht. Of er in de toekomst meer tijdelijke winkels komen, is nog niet zeker. Van den Krommenacker: “Misschien zullen er in de toekomst meerdere pop-ups volgen. Ik kijk natuurlijk eerst of dit een succes wordt.”