• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • In beeld: Fabienne Chapot lanceert nieuw winkelconcept in nieuwe winkels

In beeld: Fabienne Chapot lanceert nieuw winkelconcept in nieuwe winkels

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail |PRIMEUR

Fabienne Chapot heeft uitgebreid in Nederland. Het merk opende in Haarlem en Maastricht de deuren, de tweede en derde winkel in Nederland. Afgelopen jaar opende het al de eerste winkel over de grens in Antwerpen. FashionUnited spreekt met retail directeur Jan-Willem Verbaan.

De twee nieuwe locaties van Fabienne Chapot blijken weloverwogen als gesproken wordt met Verbaan. “Haarlem is onder de rook van Amsterdam en relatief dicht bij huis. Hierdoor is het voor ons een goede test locatie. Maastricht is dan weer strategisch omdat hier drie landen bij elkaar komen. Mensen kunnen daar kennis maken met het merk.” De twee steden hebben volgens de retail directeur verschillende dingen gemeen: het zijn charmante steden met een mooie binnenstad en het zijn fijne shoppingsteden.

Fabienne Chapot breidt uit naar Maastricht en Haarlem

In de nieuwe winkels wordt voor het eerst het nieuwe retailconcept van Fabienne Chapot getoond, ontworpen en bedacht in samenwerking met Pepijn Smit van s-p-a-c-e project dat ook het concept voor het retail lab van Ace & Tate verzorgde. “Het laat zien we we zijn en het onderscheid ons van andere merken,” aldus Verbaan. De missie van het merk met de winkels is simpel, aldus Verbaan. “We willen het publiek laten kennismaken met de wereld van Fabienne Chapot en de winkelstraat een beetje mooier maken. We willen echt iets moois neerzetten door niet alleen het interieur en de kleding maar ook door geur en muziek. Als je vandaag de dag als winkel succesvol wil zijn moet je dit doen op een unieke en interessante manier.” Verbaan vertelt dat hij op een ‘mooie manier wil winnen’. In de komende twee jaar zal het merk vier tot zes Fabienne Chapot winkels in Nederland openen. “We kiezen bewust om eerst in Nederland te groeien, dit is onze thuismarkt en zo kunnen we het concept optimaliseren voordat we de grens overgaan. Ik kijk erg uit naar deze volgende fase.”

Het concept brengt een ode aan de vrouw die in de wereld van Fabienne Chapot kleurrijk, vrouwelijk en gedurfd is. Het exterieur van de winkel is dan ook volledige oud roze geverfd waardoor bezoekers van Haarlem niet om de winkel heen kunnen. “We zijn ontzettend blij dat de Gemeente Haarlem haar medewerking heeft verleend aan de totstandkoming van deze pui,” aldus oprichter en naamgever Fabienne Chapot in het persbericht over de nieuwe winkels in Haarlem en Maastricht. “Het is echt bijzonder om zoiets eigens neer te kunnen zetten. Na de opening stond ik op een afstandje te kijken en zag het winkelend publiek direct al foto’s van het pand maken. Dat is precies het effect wat we voor ogen hadden en maakt me enorm blij en trots.” Het interieur wordt gekenmerkt door ronde vormen, uitgesproken kleurkeuzes en verfijnde materialen. In het concept is gekozen om geen vast kassablok en cash geld te integreren, dit vanwege de aandacht voor de ‘nieuwe consument’, aldus het persbericht. Bezoekers kunnen overal in de winkel per tablet afrekenen. De paskamers zijn van onder tot boven bekleed met tapijt en hebben een ‘ring for champagne’-bel.

Fabienne Chapot heeft al winkels in Antwerpen en Amsterdam.

Beeld: Fabienne Chapot

Fabienne Chapot
Retail
Retailconcept