In Beeld: Zo verinternationaliseren de Nederlandse winkelstraten
bezig met laden...
Tussen 2005 en 2016 is het aantal internationale winkelketens in het Nederlandse straatbeeld verdubbeld. De internationalisering is vooral zichtbaar in de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Dat blijkt uit het jaarlijkse retailrapport van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.
Hoe is het straatbeeld in de afgelopen jaren veranderd? Beweeg de slider met de muis over het beeld.
Kalverstraat in Amsterdam
Grote Marktstraat in Den Haag
Lijnbaan in Rotterdam
Lange Elisabethstraat en Oudegracht in Utrecht
Cushman & Wakefield onderzocht 23 grote winkelsteden in Nederland. Amsterdam kent de grootste internationalisering met 100.000 vierkante meter aan buitenlandse winkelformules, gevolgd door Den Haag met 55.000 vierkante meter en Rotterdam met 50.000 vierkante meter. In Utrecht, met 49.000 vierkante meter, zag de winkeloppervlakte voor internationale ketens meer dan verdubbelen tussen 2015 en 2016.
Nederlandse retailmarkt in trek bij internationale retailers
De Nederlandse retailmarkt staat hoog op de internationale ranglijst van vestigingslocaties voor internationale retailers. In vergelijking met andere locaties in Europa heeft Nederland een sterke combinatie van interessante winkelhuurprijzen, koopkrachtige consumenten en een goede reputatie van levendige winkelsteden en winkelgebieden, stelt Cushman & Wakefield.
In de toekomst zal de druk op winkelsteden alleen nog maar groter worden, voorspelt de vastgoedadviseur. “Voor internationale spelers geldt dat zij kiezen voor een beperkt aantal winkelsteden in ons land en dan op de beste plekken in die stad. De druk op het vastgoed in topwinkellocaties neemt hierdoor toe waardoor de huurprijzen op de allerbeste locaties in grote steden hoog blijven en zelfs weer stijgen terwijl deze over het algemeen zijn gedaald de afgelopen jaren,” zegt Arjen Boesveldt, Head of Retail Cushman & Wakefield.
Beeld: FashionUnited, Cushman & Wakefield