• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • In een veranderende resellmarkt zet Labellov in op persoonlijke service en gecontroleerde groei

In een veranderende resellmarkt zet Labellov in op persoonlijke service en gecontroleerde groei

CEO Babs Van de Mierop vertelt hoe Labellov blijft groeien zonder de persoonlijke service en kernwaarden uit het oog te verliezen.
Retail|Interview
Kersverse CEO Babs Van de Mierop bij Labellov. Credits: Labellov
Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Luxe reseller Labellov maakt grote stappen. Het bedrijf kondigde recent de overname van Designer Wish Bags aan en de komst van nieuwe CEO Babs Van de Mierop. “We hebben ambitieuze groeiplannen”, zo vertelt de kersverse topvrouw. Hoe kijkt Labellov naar de resellmarkt en welke plek ziet het bedrijf voor zichzelf?

Labellov is allang geen start-up meer. De reseller van luxe items is al sinds 2012 actief op de Belgische markt. Het bedrijf biedt nieuwe en tweedehands designerstukken. Zo zijn er collectors items van Chanel, vintage Delvaux items, maar ook nieuwe Hermès-handtassen. Labellov heeft als kernwaarden authenticiteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid, plus de persoonlijke service. Het is niet alleen een plek waar mensen luxe items kunnen kopen, maar ook kunnen verkopen via het consigment-model. Sinds de start van het bedrijf is het winstgevend geweest.

“Veel van onze concurrenten zijn private equity of venture capital backed”, zo legt Van de Mierop uit. “Die investeren heel hard en zijn drastischer in hun investeringen in marketing bijvoorbeeld. Birgit [de oprichter van Labellov, red.] en het team hebben al die jaren gekozen voor duurzame groei. Investeren waar nodig, maar te focussen op de juiste dingen. Bijvoorbeeld de persoonlijke service en de authenticiteit. We hebben rendabel kunnen groeien. We gaan nu investeren in onze efficiëntie en onze naamsbekendheid. Op die vlakken kunnen we nog wel iets sneller gaan.”

Tekst loopt verder na de afbeelding.

Het onderzoeken van luxe items gebeurt heel precies. Credits: Labellov

De naamsbekendheid van Labellov is dus een aandachtspunt. “Iedereen die Labellov kent is super enthousiast, maar er zijn toch nog veel mensen die het niet kennen in België, maar ook zeker in Nederland.” Labellov kent een mix van klanten. Waar de ene klant diepgaande expertise heeft op het gebied van luxe items en naar een specifiek item op zoek is, is de ander gewoon op zoek naar een leuke tas voor een fijne prijs, of heeft juist een tijd gespaard voor de eerste designer bag. “We hebben een heel breed publiek, dat is leuk. Onze klanten zijn niet alleen kopers, maar tegelijkertijd ook verkopers.”

Het stopt echter niet bij de Benelux, Van de Mierop vertelt dat internationalisatie ook op de planning staat. Door meer gekend te raken in binnen- en buitenland ziet de CEO de kans om de omzet op zijn minst te verdubbelen op termijn.

Wat daarbij helpt is zo’n overname als die van Designer Wish Bags. “We bekijken altijd de opportuniteiten die op ons pad komen. Zo is het ook gegaan bij Designer Wish Bags. We zijn altijd in gesprek geweest met Margaret [de oprichter van, red.] en we hebben dezelfde waarden van persoonlijke service, authenticiteit en product curatie. Daar was echt een match. Dus als er een leuke match op ons pad komt op het juiste moment, dan gaan we die zeker en vast bekijken.”

Volgende groeifase voor luxe reseller Labellov

De resellmarkt neemt een steeds prominentere plek in in de mode-industrie. Vestiaire Collective is een van de bekendste namen, maar met de authenticatieservice van platform Vinted en de eigen resell-services van luxe merken verschuift de markt. Juist met die veranderingen in de markt is het voor Labellov belangrijk om de persoonlijke service te onderstrepen. “Mensen weten dat ze bij ons vragen kunnen stellen en een persoonlijke connectie hebben. Nu we meer gaan schalen willen we heel alert blijven op die service.” Wanneer het gesprek verschuift naar de authenticatie-services blijft Van de Mierop nuchter. “Ik weet dat er ingezet wordt op AI en andere tools om te authenticeren, maar ik denk dat niks sterkers is van de expertise van experts.”

Tekst loopt verder na de afbeelding.

Team Labellov. Credits: Labellov

Het feit dat Labellov twee fysieke plekken heeft in België, zorgt ervoor dat klanten ook een item eerst kunnen zien. “Zeker voor grote ticket-items zoals een Hermès Birkin of Kelly, dat zijn tassen die je eerst wil zien en niet zomaar in een grote massa wil kopen.” Zo komen er klanten die bij andere platformen een geverifieerd item hebben gekocht, maar toch een kat in de zak kopen. “We horen veel horrorverhalen.”

Hoe Labellov ook verder gaat groeien de komende tijd, het bedrijf wil vooral heel premium blijven en focussen op de eigen waarden. Het bedrijf ziet nog ruimte voor meerdere locaties verdeeld over België, maar ook buiten de landsgrenzen. “We testen eerst met pop-ups en als het goed gaat, gaan we over op een vaste locatie.”

De resellmarkt professionaliseert in hoog tempo, maar Labellov lijkt juist te profiteren van de behoefte aan betrouwbaarheid en transparantie. Door te investeren in merkbekendheid, fysieke aanwezigheid en service, zet het bedrijf zich af tegen de schaalvergroting van internationale platforms. Daarmee is Labellov niet langer enkel een Belgische pionier, maar een voorbeeld van hoe luxe resale volwassen wordt, zonder zijn ziel te verliezen.

Labellov
Luxe
Tassen
Tweedehands