• Home
  • Nieuws
  • Retail
  • ING: nog geen breed herstel in detailhandel

ING: nog geen breed herstel in detailhandel

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Retail

De detailhandel is in het afgelopen half jaar met 1 procent gegroeid, maar hard gaat het niet. En hoewel sommige sectoren al een toename in de omzet zien, blijft de groei voor mode- en kledingwinkels uit. Dat meldt het ING Economisch Bureau in het rapport ‘Vooruitzicht Detailhandel’.

Al met al is er nog geen sprake van een breed herstel , zegt ING. Hoewel webwinkels, supermarkten, winkels in persoonlijke verzorging en winkels in wooninrichting de omzet zien stijgen, daalt de omzet bij kleding- en schoenenwinkels, foodspeciaalzaken en consumenten elektronica. Dat de kledingsector achterbleef was al bekend, maar ook positieve vooruitzichten in de modebranche zijn ver weg.

In het eerste kwartaal van 2015 steeg de omzet in detailhandel met 0,6 procent, gevolgd door een stijging van 1,4 procent in het tweede kwartaal. Toch is de groei bescheiden te noemen, zegt ING. Het volume neemt weliswaar toe, maar de prijzen dalen.

ING: Concurrentie in modesector is groot

De mode- en schoenenretailers zullen het nog een flinke tijd zwaar hebben; pas volgend jaar lijkt de omzet van schoenenwinkels iets toe te nemen. Het CBS liet eerder al weten dat kleding- en schoenenwinkels zeker de helft van het aantal faillissementen in de detailhandel voor hun rekening namen in het eerste kwartaal.

In de fashion sector is de concurrentie groot, stelt ING. De druk op prijzen is fors. In het eerste halfjaar van 2015 daalden de prijzen in kledingwinkels met 2,3 procent en bij schoenenwinkels was dat 3 procent. Kledingwinkels compenseren dit nog met een hoger volume, maar bij schoenen is een echte daling te zien.

Herstel in kledingsector gaat nog lang duren volgens ING

Volgens de ING heeft het uitblijven van herstel ondanks de economische opleving vooral te maken met een aantal structurele trends. Consumenten maken namelijk andere keuzes ten aanzien van hun uitgaven, en ze zijn ook op een andere manier gaan shoppen. Zo winkelen veel consumenten nu online. Webwinkels trekken daarmee een groeiend aandeel in bestedingen naar zich toe, en maken de markt ook transparant. Zo kan een consument 24 uur per dag winkelen en is online winkelen ultiem gemakkelijk. Daarnaast zorgt alle data via online winkelen voor meer mogelijkheden op het gebied van persoonlijke marketing. Daarnaast is de vergrijzing een belangrijke ontwikkeling, die zorgt voor andere bestedingspatronen. Ook moet er rekening gehouden worden met groeigebieden (de grote steden) en zogeheten krimpgebieden aan de randen van Nederland.

De omgeving van fysieke winkels verandert, stelt de bank. Het is duidelijk dat fysieke ondernemers moeite hebben om zich aan te passen aan de nieuwe marktomstandigheden, en dat vernieuwing daarbij uitblijft. Een oplopende leegstand in winkelgebieden is daarop het gevolg.

Modebranche profiteert niet van herstel detailhandel

Vorige maand berichtte ING al dat de fashion sector niet mee ging in de opwaartse trend. Toen werden het onrustige weer nog als oorzaak aangestipt: de relatief warme septembermaand van 2014 en de relatief koude meimaand van 2015. Ook zijn consumenten gaan bezuinigen op kleding en schoenen, vooral ouderen geven minder geld uit aan kleding. Door de vergrijzing zal die groep de komende jaren steeds groter worden.

Waar haal je als retailer dan nog wel omzet uit? Online, zegt ING. Grote spelers als Wehkamp en Zara doen het goed, ook H&M en Zara zetten goede stappen met hun webwinkels. Door internationale concurrenten als Asos en Alibaba wordt het online aanbod steeds groter.

Voor de tweede helft van 2015 verwacht ING Economisch Bureau dat sommige sectoren hun achterstand nog kunnen goedmaken, maar voor de kledingsector lijkt de krimp zich echter voort te zetten. De forse lastenverlichting van het Kabinet wil doorvoeren zal een lichte groei in retail in 2016 bewerkstelligen. Voor het gehele jaar 2015 wordt een groei van 1,6 procent verwacht, en in 2016 zal de groei zelfs 1,9 procent zijn. Eind volgend jaar verwacht ING dat de detailhandel het omzetniveau van 2007 zal naderen. Maar non-food loopt daarbij nog ver achter op de foodsector, en in de kledingsector zal het nog lang duren voordat het groei weer aantrekt.

Detailhandel
ING
Modebranche